Berlingske Business

Hårde tider for papirgigant

Hårde tider for papirgigant - 1
Papirproducenten Stora Enso fik et underskud på knap 2,8 milliarder kr. i andet kvartal. Foto:

Den finsk-svenske papirproducent Stora Enso kom ud af andet kvartal med milliardtab, men aktien stiger på løfter om et håndfast spareprogram.

Papir er måske nok taknemmeligt, men der bliver også brugt en del af det. Blandt verdens største papirproducenter er finsk-svenske Stora Enso, hvor 29.000 ansatte hvert år producerer 12,7 millioner tons papir og pap og 1,5 milliarder kvadratmeter papiremballage.

Det er velkendt, at papirproduktion er meget cyklisk. Det vil sige, at indtjeningen veksler med det økonomiske klima. Det mærker Stora Enso i høj grad for tiden.

Selv om omsætningen i andet kvartal var på stort set uændrede 2,2 milliarder euro, eller 16,4 milliarder kr., i andet kvartal, så viste bundlinjen et minus på 371 mio. euro, mod et plus på godt 30 mio. euro sidste år.

Store spareplaner i Finland
Alligevel stiger aktien i dag. Dels fordi analytikerne havde ventet et endnu større minus på 447 mio. euro, og dels fordi selskabet åbent erkender, at der skal gøres noget.

"Resultatet er ikke godt. Det er specielt i Finland virksomheden går dårligt, og det er også derfor vi bliver nødt til at finde besparelser i Finland i løbet af tredje kvartal," sagde selskabets adm. direktør, Jouku Karvinen ifølge nyhedsbureauet di.se ved præsentationen af regnskabet.

Stora Enso har allerede gennemført midlertidige produktionsbegrænsninger, men vil nu direkte til at lukke nogle af koncernens 85 papirmøller.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen