Berlingske Business
15:34Amerikanske børser åbner fladt

Grundfos skovler penge ind trods dyb vækstkrise

Billede
Fredag kom Grundfos med halvårsregnskab. Foto:

Grundfos-topchef Mads Nippers spareplan virker. Pumpeproducenten fra Bjerringbro skovler penge ind. Og det er nødvendigt, for omsætningen falder med 2,5 pct., og der skal investeres markant i digitalisering og innovation.

Der er både godt og skidt nyt i halvårstallene fra én af verdens største pumpeproducenter, Grundfos i Bjerringbro.

Den plan for genopretning af indtjeningen, som Grundfos topchef Mads Nipper introducerede ved sin tiltræden for to år siden, ser ud til at virke efter hensigten. I årets første seks måneder øgede selskabet sin driftsindtjeningen (EBIT) med hele 29 pct. fra 637 mio. kr. til 824 mio. kr.

Til gengæld går det ikke for godt med at nå det overordnede mål om en omsætningsvækst på gennemsnitlig seks pct. om året. I første halvår 2016 faldt omsætning med 2,5 pct. fra 11,9 mia. kr. i første halvår 2015 til nu 11,3 mia. kr.

Allerede i forbindelse med årsregnskabet 2015 stod det klart, at Grundfos havde svært ved at holde vækstfarten oppe, mens der var ved at komme styr på indtjeningen.

16BUSMads-Nipper-195705.jpg

»Vi er fortsat på ret kurs med vores indtjening, og det er en forudsætning for, at vi kan investere i fremtiden og stå stærkt i den stigende konkurrence,« siger Mads Nipper i en kommentar til halvårstallene.

Han lægger ikke skjul på, at det bliver en vanskelig opgave at få gang i væksten. Pumpemarkedet er stagnerende, og konkurrence på alle fronter er benhård.

USA er skurken

Det er ikke helt overraskende især USA, der trækker salget ned. I 2015 brillierede det amerikanske marked ellers, blandt andet fordi det lykkedes at lande en aftale med én af de helt store forhandlere af pumper i USA. Selskabets daværende direktør fik stor ros for at have trukket aftalen i hus, men sagde siden op, og er nu blevet afløst af Dieter Saur som landedirektør. I første halvår 2016 er salget på det amerikanske marked faldet.

Samtidig går det stadig tilbage i Rusland, mens det europæiske marked er stagnerende. Til gengæld går det fremad i Kina og andre dele af Asien, herunder Indien.

Medvirkende til vækstkrisen er formentlig også, at Grundfos har ryddet kraftigt op i antallet af produkter på hylderne, og blandt andet fjernet de produkter, der ikke skabte indtjening. Det har kunnet mærkes på toplinjen.

16BUS-Rikke-Aagaard-Christe.jpg

Omfattende omstilling

Løsningen er ifølge Mads Nipper digitalisering, innovation og service.

»Vi skal igen skabe vækst i salget, og det er et langt og sejt træk i et vanskeligt marked,« siger Mads Nipper.

Vejen frem bliver øget digitalisering og flere nye produkter og services.

»Vi vil i den kommende periode fokusere endnu mere på digitalisering, service og ny teknologisk innovation, som yderligere skal styrke vores førerposition i markedet. Det er en omfattende omstilling af Grundfos, omen også en enestående mulighed for at spille en endnu større rolle i at løse verdens udfordringer omkring vand og klimaforandringer,« lyder det fra topchefen.

Netop, når det gælder digitalisering og service har Grundfos på det ledelsesmæssige område fået nye kræfter ind. Det gælder selskabets nye koncerdirektør for Business Development Ernst Lutz, som den sygdomsramte Lars Aagaard, og Thomas Rosenkilde Andersen, der som ny direktør for Group Service skal forsøge at få gang i Grundfos' serviceforretning. Det har det indtil nu knebet med.


13MAGMads-Nipper2-151021.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen