Berlingske Business

Grundfos skærer til - sælger mindre tysk datterselskab fra

Grundfos-sparekniven skærer dybere end først antaget Grundfos
Foto:

Grundfos har solgt sit tyske datterselskab Hilge, der fremstiller hygiejniske pumper til medicinal- og fødevareindustrien. Det sker som en konsekvens af selskabets fornyede fokus på kerneforretningen.

Grundfos’ forsøg på at ekspandere inden for hygiejniske pumper til medicinal- og fødevareindustrien er slut.

Tirsdag meddelte selskabet, at det har solgt det tyske datterselskab, Hilge, til den tyske industrikoncern GEA. Salgsprisen er ikke oplyst.

Salget, som afventer godkendelse af konkurrencemyndighederne, betyder, at Grundfos vinker farvel til omkring 150 medarbejdere i det tyske selskab.

Frasalget sker som et led i den strategi, som Grundfos nye ledelse med koncernchef Mads Nipper i spidsen lancerede sidste efterår. En del af strategien går ud på at fokusere på kerneforretningen, som er defineret som otte pumpetyper, som er kritiske for Grundfos’ fremtidige succes. Det drejer sig blandt andet om cirkulationspumper, store pumper til industrien og pumper til spildevandforarbejning.

Pumper, primært i rustfrit stål, der lever op til medicinal- og fødevareindustriens høje hygiejnekrav er ikke blandt de otte pumpetyper.

Hilge blev en del af Grundfos i 2004, da Bjerringbro-virksomheden overtog 94 pct. af aktierne i det den gang familieejede tyske selskab.

Den gang var ambitionen at udvide sortimentet, så Grundfos kunne levere totalløsninger til fødevareindustrien og medicinalbranchen. Dengang omsatte Hilge for cirka 220 mio. kr., og Grundfos’ mål var dengang at fordoble omsætningen i løbet af få år.

Det er dog ikke lykkedes. 11 år senere ligger Hilges omsatte sidste år for 260 mio. kr.

»GEA er et stærkt strategisk match for Hilge og stærke synergier kan forventes på grund af GEAs fokus på forarbejdningsindustrien, herunder føde- og drikkevarer. Alle vinder. GEA udvider sit fokusområder, Grundfos kan koncentrere sig om sin kerneforretning og Hilge bliver en del af en organisation, hvor selskabet vil spille en stærkt strategisk rolle,« udtaler Lars Aagaard, Grundfos’ koncerndirektør med ansvar for forretningsudvikling, i en pressemeddelelse.

GEA, der er børsnoteret i Tyskland og som omsatte for knap 34 mio. kr. i 2014, har 18.000 ansatte. Selskabet har fokus på procesteknologi og komponenter til en bred vifte af forarbejdningsindustrier, men henter 70 pct. af sin omsætning i fødevareindustrien.

»Med overtagelsen af Hilge, fortsætter vi gennemførelsen af vores opkøbsstrategi om at udfylde teknologiske huller gennem opkøb af specialvirksomheder, der kan komplementere vores portefølje,« siger GEAs adm. direktør Jürg Oleas, i pressemeddelelsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen