Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Grundfos lover dobbelt op i USA på fem år

pix
»Salget i USA tegner sig for cirka 15 procent af vores forretning, og vores mål som virksomhed er at nå én mia. dollar (6,5 mia. kroner) i omsætning i 2020,« siger Grundfos’ topchef, Mads Nipper. Foto: Erik Refner

Grundfos' topchef, Mads Nipper, lover, at selskabet når et salg på én mia. dollar i 2020. Det svarer til cirka en fordobling af Grundfos’ salg i USA over de næste fem år. Det er ikke første gang, at en Grundfos-chef har lovet det.

Mens alle fortsat spændt venter på, at Grundfos’ nye topchef, Mads Nipper, præsenterer den nye strategiplan for pumpevirksomheden i Bjerringbro i Midtjylland, har han løftet lidt af sløret for sine fremtidsplaner i det amerikanske webmagasin Pumpsand­systems.com.

Grundfos, der i år kan fejre 70 års fødselsdag, skal nemlig satse på USA og Mellem­østen fremgår det af magasinet, og Mads Nipper sætter tilmed tal på målene for det amerikanske marked.

»Salget i USA tegner sig for cirka 15 procent af vores forretning, og vores mål som virksomhed er at nå én mia. dollar (6,5 mia. kr.) i omsætning i 2020. For at nå det planlægger vi at fokusere på folk, især i byggesektoren, og øge vores evne til at udvikle lokale løsninger,« siger Mads Nipper, til Pumpsandservices.com.

Grundfos

mads nipper

Kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted bekræfter Mads Nippers udtalelser over for Berlingske Business, men understreger, at der er tale om vækst baseret på såvel salg som opkøb.

Grundfos omsatte i 2013 for 22,6 mia. kroner. 15 pct. heraf svarer til godt tre mia. kroner. Der er dermed i brede termer tale om, at Grundfos vil fordoble salget på det amerikanske marked, som i øjeblikket oplever et byggeboom, efter at økonomien igen er kommet i gang.

Ud over at gå efter byggebranchen vil Grundfos også arbejde på at få det amerikanske energiministerium til at hæve kravene til energieffektivitet i pumper.

»Når man tænker på bæredygtighed, tænker folk ofte på solceller og vindmøller. Solceller er synlige, og vindmøller er næsten en skulptur i landskabet. Pumper er gemt væk, og man kan ikke se dem. Men de bidrager mere til bæredygtighed end noget andet,« siger Mads Nipper til det amerikanske specialmagasin.

Grundfos' topchef Mads Nipper

Samtidig ser han store vækstperspektiver i Mellemøsten. Han henviser til, at lande i Mellemøsten i øjeblikket er ved at opbygge enorme storbyer midt i ørkenen, og at vand er en meget vigtig handelsvare. Med byggeboom og behov for vand er vækstpotentialet i Mellemøsten ifølge Mads Nipper betydeligt over de næste fem år.

Gentagelse af løfte

Når det gælder det amerikanske marked, er det ikke første gang, at en Grundfos-chef er ude at love en fordobling af salget i USA over fem år. Første gang var i 2006, da den daværende salgschef i Grundfos, Søren Ø. Sørensen, lovede, at salget ville vokse fra 250 til 500 mio. dollar de kommende fem år. Finanskrisen kom dog på tværs, og målet blev først nået efter syv år.

I 2013 lovede Søren Ø. Sørensen så en fordobling af omsætningen fra 500 mio. til én mia. dollar i 2017. Siden har salget tilsyneladende ikke rykket sig videre for Grundfos i USA, og ambitionen er nu rykket tre år frem i tiden.

Hvordan Mads Nipper og den nye koncernsalgsdirektør, Poul Due Jensen, vil sikre, at ambitionerne bliver indfriet denne gang, står indtil videre hen i det uvisse, indtil den nye strategiplan bliver præsenteret.

05BUSGerda-Retboell-Bauer.jpg

Det sker ifølge Grundfos fredag 6. marts i Bjerringbro, samtidig med at koncernledelsen offentliggør sit årsregnskab for 2014.

Men at Grundfos-topchefen, der tiltrådte i august sidste år efter 22 år i Lego-koncernen, satser på USA og Mellemøsten er ikke overras­kende. Grundfos kæmper i øjeblikket med vigende indtjening trods voksende salg og er derfor på jagt efter vækstmuligheder.

Overinvestering på skidt tidspunkt

Mads Nipper har tidligere over for Berlingske Business Magasin forklaret, at en del af Grundfos’ problem består i, at selskabet har overinvesteret, samtidig med at markederne har udviklet sig i ugunstig retning for selskabet.

»Grundfos’ salg er vokset år for år med undtagelse af 2009, men det har ikke automatisk aflejret sig i stigende indtjening. En af hovedårsagerne til det er, at ambitionerne har været højere. Organisationen er blevet gearet i produktionen med kapacitet og mandskab til højere vækst. Men samtidig er væksten faldet på de markeder, hvor vi tjener mest på vores produkter. Det er ret basal erhvervsøkonomi, at når du investerer i noget, som du får mindre ud af, end du havde regnet med, så stemmer debet og kredit ikke,« sagde Mads Nipper blandt andet i interviewet i oktober 2014.

Det seneste års uro i Ukraine og effekterne på både russisk og europæisk økonomi har ikke gjort det lettere for Grundfos, der traditionelt har haft den største del af sin forretning i netop Rusland og Europa.

Aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen