Berlingske Business

Grundfos-konkurrenter er i problemer

Grundfos
Overskrift
Grundfos satser hårdt på USA og kan profitere af, at konkurrenterne er i knibe. Foto: Søren Bidstrup  Foto:
 

To af Grundfos’ store konkurrenter, amerikanske Xylem og tyske KSB, kæmper – ligesom Grundfos – for at finde nye vækstmuligheder. Strategiskifte står højt på dagsordenen.

Den danske pumpekoncern Grundfos er ikke den eneste pumpeproducent, der prøver at finde ud af, hvilket ben virksomheden skal stå på i øjeblikket.

Flere af konkurrenterne kæmper med at finde nye vækstmuligheder, efter at det store Øst- og Vesteuropæiske marked er gået i stå på grund af krisen i Rusland, samtidig med at konkurrencen fra billige producenter i Østen bliver stadig hårdere.

Det fremgår af de regnskaber for 2014, som to af Grundfos’ største konkurrenter har offentliggjort.

pix

Amerikanske Xylem, der er børsnoteret i New York, voksede organisk med tre pct. til knap 26 mia. kr. Vækst i salget i Kina og på andre vækstmarkeder samt i USA har ifølge Xylem opvejet et svagt europæisk marked.

Xylems driftsindtjening voksede til gengæld 27 pct. til tre mia. kr. I 2015 forventer Xylem, at salget vokser en til tre pct. organisk, men at den rapporterede omsætning vil falde med fem til syv pct. på grund af ugunstige valutakurser.

Xylem indledte i 2014 et strategiskifte, som skulle styrke både eksekvering og innovation i virksom­heden. Processen fortsætter i 2015.

»I løbet af 2015 vil vi fortsætte med at styrke de kritiske dele af organistionen inden for kommerciel excellence, innovation og ny teknologi samt nye markeder for at øge væksten. Vi har forpligtet os til at styrke kulturen på tværs af organisationen, hvilket vil øge effektiviteten og gøre det muligt at fortsætte med at udvide marginer og geninvestere i vores forretning,« udtalte selskabets topchef Patrick Decker i forbindelse med offentlig­gørelsen af årsregnskabet 5. februar i år.

mads nipper

På den anden side af Atlanten, i Tyskland, har den børsnoterede tyske pumpeproducent KSB, der også har produktion i Danmark, offentliggjort foreløbige regnskabstal for 2014.

Selv om ordreindtagene voksede med 3,6 pct. i 2014, måtte selskabet se sin omsætning falde med 2,8 pct. til knap 16 mia. kr., primært på grund af modvind på valutamarkederne. KSB har endnu ikke offentliggjort tal for indtjeningen, men har yderst beherskede forventninger.

Selskabet sælger i modsætning til Grundfos ikke kun pumper, men er også store på ventilområdet. Det er imidlertid især udfordringer på pumpemarkedet og problemerne i og omkring Rusland, der har hæmmet væksten.

I 2015 forventer selskabet at både ordreindtag og omsætning vil vokse – uden at angive hvor meget. Selskabet er i gang med at revurdere sin strategi og var i øvrigt også igennem en fyringsrunde i efteråret ligesom Grundfos.

Den nye strategi skal identificere nye vækstmuligheder, men har allerede taget nogle initiativer til blandt andet at styrke salget. Det skal sparke nyt liv i væksten i det tyske firma, som for et par år siden købte den danske pumpevirksomhed T. Smedegaard i Glostrup.

Grundfos’ topchef, Mads Nipper, præsenterer årsregnskab og en ny strategi 6. marts i år.

Grundfos' topchef Mads Nipper

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen