Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Grundfos har knas med indtjeningen

Fredag
Overskrift
Grundfos holdt fredag formiddag pressemøde i Grundfos mødecenter i Bjerringbro. Her præsenterede Grundfos topchef Mads Nipper og finansdirektør Michael Geday firmaets årsregnskab og løftede sløret for ny strategi. Her ses Mads Nipper. Grundfos' årsrapport for 2014 viser, at den danske pumpeproducent er presset af hård konkurrence og lav vækst i Europa. Det betyder, at koncernens indtjening skuffer. Ny strategi skal vende udviklingen. Foto:
 

Grundfos' årsrapport for 2014 viser, at den danske pumpeproducent er presset af hård konkurrence og lav vækst i Europa. Det betyder, at koncernens indtjening skuffer. Ny strategi skal vende udviklingen.

Pumpeproducenten Grundfos er fortsat udfordret på indtjeningen.

Det viser selskabets årsrapport for 2014, hvor resultatet før skat landede på 881 mio. kr. mod 1475 mio. kr. i 2013. Dog er koncernens resultat påvirket af engangsomkostninger på 224 mio. kr., som blandt andet kan tilskrives udgifter i forbindelse med en større fyringsrunde i november 2014.

Den jyske industrikoncern tøver ikke selv med at kalde indtjeningen for »ikke tilfredsstillende« i en pressemeddelelse. Her angives årsagen til den faldende indtjening primært med negative valutapåvirkninger, skærpede konkurrenceforhold og et ugunstigt salgsmix mellem forskellige markeder.

»Væksten er tilfredsstillende, givet at en række centrale markeder var præget af lav vækst. Vi har fastholdt og sandsynligvis udbygget vores globale markedsposition, selv om konkurrencen er yderligere intensiveret i specielt Asien. Men koncernens vækst og indtjening i danske kroner er skuffende,« siger koncernchef Mads Nipper i en meddelelse.

Grundfos sætter sin lid til, at en ny 2020-strategi kan vende udviklingen i koncernen, som trods tilbagegang i indtjeningen forbedrede omsætningen med omkring 350 mio. kr. sammenlignet med året før.

»Strategiens fundament er vores eksisterende formål og værdigrundlag, og den bekræfter, at Grundfos fortsat skal være kendetegnet ved stærk innovation, banebrydende produkter og fokus på bæredygtighed. Den skal sikre stærkere finansielle resultater med en ambition om en gennemsnitlig årlig salgsvækst på 6 pct. og en markant højere indtjeningsgrad i kombination med fortsat høj kundeloyalitet og stor medarbejdertilfredshed,« siger Mads Nipper, der tiltrådte som topchef i Grundfos i august sidste år.

Den jyske industrikæmpe lægger ikke skjul på, at målet for 2015 først og fremmet er en fremgang i indtjeningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen