Berlingske Business

Grundfos fordobler driftoverskud trods svag vækst

Årsregnskab Grundfos, Pressemøde
Mads Nipper. Foto:

Grundfos-koncernens årsregnskab viser, at den negative udvikling i indtjeningen er vendt. Til gengæld når man ikke vækstmålet på 6 procent.

Grundfos har mandag præsenteret årsresultat for 2015, der viser et resultat før renter og skat (EBIT) på to milliarder kroner. Det er en klar forbedring sammenlignet med sidste år, hvor det landede på omkring 861 millioner kroner.

Viksomheden reducerede i 2015 omkostninger til både løn salg og udvikling, hvilket bidrager positivt til resultatet, der er mere end tredoblet i forhold til året før.

Samtidig er EBIT-marginen oppe på 8,1 procent sammenlignet med 3,6 procent i 2015.

»Salget er vokset med fem procent i kroner og 0,8 procent i lokal valuta. Det kan man godt vælge at sige, ikke var alverden, men vi og rigtig mange konkurrenter døjer med markeder i Rusland og også Kina, som ikke har haft medvind på cykelstien. Vores konkurrenter - også de børsnoterede - har enten haft negativ vækst eller lige omkring nul. Vores konklusion er, at pumpemarkedet har været flat. Det er vores faste overbevisning, at vi har vundet lidt markedsandele. Det er vi er ganske tilfreds med,« siger Mads Nipper ved præsentationen af regnskabet.

Grundfos har i lighed med andre danske industrivirksomheder haft svært ved at skabe organisk vækst i de senere år. Blandt de største udfordringer for familieforretningen er den hårde konkurrence og afmatningen i den kinesiske og russiske økonomi, der rammer Grundfos' salg.

Topchef Mads Nipper har siddet på stillingen som topchef siden midten af 2014. Hans klare mandat er, at salg og indtjening skal løftes markant frem mod 2020. Det er i hvert fald målsætningen i den strategi, han præsenterede i forbindelse med Grundfos’ seneste årsregnskab i 2014. Her var målet fra Mads Nipper, at den årlige salgsvækst skulle nå seks procent, og at resultatet skulle nå minimum ti procent af omsætningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen