Berlingske Business
08:37Firmaernes salg har aldrig været større

Grundfos fordobler bundlinjen med USA som trækhest

Grundfos-sparekniven skærer dybere end først antaget Grundfos
Grundfos-topchef Mads Nipper kan torsdag præsentere et halvårsregnskab, hvor især salget i USA trækker op. Foto:

Pumpekoncernen Grundfos kommer strygende i mål med sit halvårsregnskab. Indtjeningen er mere end fordoblet i forhold til den tilsvarende periode af 2014 og lander på 628 mio. kr. Omsætningen er særligt drevet af et godt salg i USA.

Grundfos har medvind i sit regnskab for første halvår, hvor både indtjening og salgsvækst svarer til den jyske koncerns ambitionsniveau. Indtjeningen er steget fra 301 mio. kr. til 628 mio. kr., og dermed kan Grundfos-hovedkvarteret i Bjerringbro glæde sig over, at bundlinjen er blevet mere end fordoblet.

Ved koncernens årsregnskab i marts lagde topchef Mads Nipper ikke skjul på, at der i det kommende år ville være fokus på at få styr på omkostningerne. Grundfos skulle gennemgås, så maskinen kunne blive så velsmurt som muligt. Nippers ambition var, at koncernens evne til at tjene penge allerede i indeværende år skulle forbedres.

07BUSmadsnipper.jpg
LÆS MERE : Nipper-kuren

Og med dagens regnskab står det klart, at topchefens målsætning holder sig på sporet. Foruden en markant bedre bundlinje er omsætningen samtidig vokset mere i årets første halvår end i både 2013 og 2014. Omsætningen lander efter årets første halve år tæt på 12 mia. kr.

»Vi har gjort det, vi satte os for. Vi er glade for, at de gennemgribende initiativer det seneste år indtil videre viser solide og positive resultater. Men vi er naturligvis endnu på den tidlige del af rejsen, og målet er fortsat at holde os til planerne om højere indtjeningsgrad og sund vækst,« siger koncernchef Mads Nipper, i en kommentar til regnskab.

Grundfos har især fart i salgsvæksten i USA, hvor fremgangen ligger på 15 pct. i lokal valuta. I Europa er vækstraterne til sammenligning langt mere beskedne. Som det efterhånden er blevet sædvane, har Grundfos problemer på det russiske marked, mens udviklingen i Kina ligger stort set fladt.

»Konkurrencen er benhård alle steder, men det er vores billede, at vi fortsat vinder markedsandele i langt de fleste markeder. Den nye koncernstrategi er i færd med at blive udlevet med intensiveret fokus på vores kunder, fortsat omkostningsbevidsthed, bedre servicetilbud, styrket produktlederskab og en mere effektiv værdikæde. Det er et langt, sejt træk frem mod 2020, men vi kommet godt fra start. Trods hård konkurrence og vanskelige markedsvilkår flere steder, er vores udgangspunkt for at skabe fornuftige resultater bedre end for et år siden,« siger Mads Nipper.

Finans TV: Medvind til Grundfos

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen