Berlingske Business

Grundfos-arving sigter efter magtfuld post

mads
Koncerndirektør for salg og Grundfos-arving Poul Due Jensen og topchef i Grundfos Mads Nipper Foto:

Grundfos-arvingen Poul Due Jensen afslører, at han går efter den mest magtfulde post i Grundfos og maner dermed spekulationerne til jorden om, at han vil vippe Mads Nipper af pinden som topchef.

Hvor rygterne har lydt, at det kun var et spørgsmål om tid, før Grundfos-arvingen Poul Due Jensen ville overtage topchefposten fra Mads Nipper i Grundfos, går arvingens planer i helt andre retninger, skriver Børsen.

Det er faderens, Niels Due Jensens, plads som formand for Poul Due Jensens Fond, der ejer 88 pct. af aktierne i Grundfos, som sønnike sigter efter.

»Jeg er sikker på, at jeg vil gøre et godt virke i bestyrelsesregi, ikke mindst i fonden, hvor familien er repræsenteret, og hvor jeg selv sidder i dag. Det kunne også være en spændende rolle at sidde højere oppe i det regi. Og man kan jo ikke sidde alle steder ifølge vores egne regler, så jeg kan ikke samtidig være en del af den daglige ledelse,« siger Poul Due Jensen og henviser til fondens forretningsorden, som lyder, at det ikke er muligt at være formand for fondsbestyrelsen og samtidig sidde i ledelsesgruppen i koncernen.

30BBMpoul due jensen2.jpg

72-årige Niels Due Jensen er positiv stemt omkring sønnens planer og udtaler, at »det er en nærliggende mulighed«. Poul Due Jensen bestrider i dag stillingen som salgsdirektør, og han understeger, at han dog stadig har i sinde at udvikle sig yderligere i den stilling.

Familien Due Jensen er ifølge fondens forretningsorden sikret stor indflydelse i Grundfos. Fonden kan holde den daglige ledelse i kort snor, og kan stille konkrete krav til koncernens bestyrelse og Mads Nipper. Her lyder det blandt andet, at Grundfos skal have en årlig organisk vækst på seks pct. og et overskud før skat på mindst 10 pct. af omsætningen. Posten som fonds-formand betegnes derfor, som den mest magtfulde i Grundfos.

22BUSindustri-4-150237.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen