Berlingske Business

Grøn el kan øge strømforbruget

Køb af grøn strøm kan på ingen måde erstatte fokus på elbesparende tiltag, lyder advarsel.

Det kan virke som en let løsning for virksomheder og privatkunder at købe sig til grøn samvittighed ved at bestille grøn strøm. Men miljøgevinsterne er klart større, hvis man bruger sine ressourcer på at finde elbesparelser i hjemmet eller i virksomheden.

»Der er gået meget markedsføring i grøn strøm. Både fra el-selskabernes side, men også fra virksomheder, der for eksempel på deres hjemmeside gør opmærksom på, at de kun bruger grøn strøm. Det er fint nok, men det kan aldrig erstatte et fokus på el-besparende tiltag,« lyder det fra Christian Ege, formand for Det Økologiske Råd.

Han mener, at det er naivt at tro, at man gør klimaet en stor tjeneste bare ved at betale nogle få øre mere for sin strøm:

»At bestille grøn strøm kan være et fint supplement, og det sender også et stærkt signal om, at man ønsker mere vedvarende energi. Men den strøm, virksomheden forbruger, bliver jo ikke mindre CO2-belastende, bare fordi man har skrevet under på en grøn strøm-aftale. Risikoen er, at nogle kunder tror, at de ved købet af grøn strøm kan tillade sig at forbruge som hidtil eller mere,« siger Christian Ege.

Kan ikke stå alene
Naturstrøm er et af de få el-selskaber i Danmark, der kun slår sig op på grøn strøm. Samtidig har selskabet massivt markedsført produktet Kvote Energi, der opkøber og annullerer CO2-kvoter svarende til kundernes forbrug. Her understreger man også, at købet af grøn energi ikke må stå alene:

»Vi ser meget gerne, at der kommer mere fokus på, hvad det er, man får, når man køber grøn strøm. For nogle selskaber har nok været tilbøjelige til at markedsføre produkter, der ikke er specielt grønne. Samtidig ville en klar deklaration jo også gøre det mere tydeligt for forbrugerne, at det at købe grøn strøm ikke kan stå alene. Vi gør i hvert fald meget for at forklare vores kunder, at det er mindst lige så vigtigt, at man også søger for at nedsætte sit samlede energiforbrug,« siger Ole Vestergaard, der er direktør i Naturenergi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen