Berlingske Business

General Motors kæmper for at holde sig oven vande i Europa

FILES-US-AUTO-INVESTMENT-EMPLOYMENT
Arkivfoto. Den amerikanske bilgigant General Motors slår rekorder på indtjeningen på det hjemlige amerikanske marked, men Opel, selskabets tyske bilmærke, døjer stadig med underskud. Foto:

Den amerikanske bilgigant General Motors slår rekorder på indtjeningen på det hjemlige amerikanske marked, men Opel, selskabets tyske bilmærke, døjer stadig med underskud. Det skriver Wall Street Journal.

Opel har ikke haft overskud siden år 2000 og har siden da akkumuleret et underskud på 15 mia. dollar, eller 104 mia. kr.

Hvis tirsdagens årsregnskab igen vidner om store underskud, vil GM potentielt overveje, om en europæisk tilstedeværelse fortsat giver mening.

- Europa er det mest konkurrenceprægede marked i verden. Det bliver svært for dem at komme forbi et nulresultat, siger Matthew Stover fra Susquehanna Financial Group til Wall Street Journal.

GM's største problem i Europa er overskydende kapacitet. GM anvender kun 63 pct. af sin fabrikskapacitet, hvilket er lavere end gennemsnittet på 70 pct.

Derudover er Opel kun marginalt involveret i markedet for SUV'er, som er blevet meget populære i Europa, skriver Financial Times.

GM-BOLT/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen