Berlingske Business

General Motors afviser gigantfusion med Fiat Chrysler

GM-MEET/
General Motors Co., CEO Mary Barra addresses the media before the start of the annual GM Shareholders meeting at GM world headquarters in Detroit, Michigan June 9, 2015. REUTERS/Rebecca Cook Foto:

General Motors (GM) har ifølge selskabets topchef, Mary Barra, modtaget et fusionsforslag fra Fiat Chrysler Automobiles, FCA, som foreslår at køre selskaberne i stilling som verdens største bilproducent.

GM-bestyrelsen afviste dog tilbuddet, da selskabet i forvejen formår at skabe vækst og venter at slå ny salgsrekord i år.

Det skriver Financial Times.

- Vi modtog et tilbud fra FCA, som blev grundigt overvejet af bestyrelsen, inden en beslutning blev truffet, siger Mary Barra til Financial Times.

General Motors har i en årrække oplevet solid vækst, og flere analytikere vurderer også, at FCA, som har en svagere driftsmargin og større gæld end General Motors, har mere brug for GM end omvendt.

- Vores forretning har et særligt omfang. Vores marginer er forbedret fire år i træk, og vi viser stabile forbedringer på vej mod vores målsætning for 2016, hvor vi vil returnere alle frie pengestrømme til aktionærerne, tilføjer Barra, som påpegede, at selskabet er på vej mod salgstal på over 10 mio. biler i 2015, hvilket vil være ny rekord for verdens næststørste bilproducent.

Efter nyheden steg GM-aktien 0,7 pct., mens Fiat Chrysler faldt 1,9 pct.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen