Berlingske Business

General Electric vil slukke for lyspæren efter 125 år

GENERALELECTRIC-RESULTS/
Foto:

General Electric, selskabet som med Thomas Edison i spidsen pionerede lyspæren for 125 år siden, overvejer nu et frasalg af sin historiske lyspæreforretning.

Det skriver Wall Street Journal.

Det Boston-baserede selskab leder efter en investeringsbank til at stå for salget, som ventes at kunne indbringe 500 mio. dollar (3,5 mia. kr.).

Et exit fra lyspærer vil være endnu et skridt væk fra det gamle GE, hvor køleskabe og mikroovne var i centrum, mod det nye, hvor flymotorer, turbiner og lokomotiver tager fokus.

- Jeg blev topchef i 2001. Vi havde kæledyrsforsikring, medier, industri og plastic. Vi var et konglomerat. Vores opgave er nu at komme dybere, ikke bredere, sagde GE's topchef Jeff Immelt i et nyligt interview.

27BUSPix2-Henrik-165901.jpg

Jeff Immelt har anført det store udsalg i selskabet. GE har solgt sin produktion af husholdningsapparater og plastic, mens selskabet også har reduceret størrelsen af sine udlån fra GE Capital og kombineret sin olieforretning med Baker Hughes.

GE's lyspæreforretning er lille og skrumpende. Frasalget vil heller ikke være mere end en dråbe i havet for selskabet, som har en markedsværdi på mere end 250 mia. dollar (1741 mia. kr.).

Alligevel vil frasalget være signifikant, da det markerer enden for et forhold mellem USA's forbrugere og et af landets ældste og største industriselskaber, skriver Wall Street Journal.

clausp

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen