Berlingske Business

Gavebrevet, der blev væk – og fundet igen

Cheminova
Foto:

Kurt Aabo har stået på hovedet i gamle arkiver og fundet Gunnar Andreassens oprindelige gavebrev, hvor han overdrog Cheminova til universitetet. Men dokumentet er uden fondsretlig betydning, mener Erhvervsstyrelsen.

Kort før jul sidste år var Kurt Aabo en glad mand. Han havde i lang tid søgt efter det oprindelige gavebrev fra 1944, hvor Cheminovas stifter Gunnar Andreasen overdrog virksomheden til Aarhus Universitet. Endelig havde Aabo heldet med sig og fandt overdragelsesdokumentet i Statens Arkiver i Aarhus efter at have søgt hos Cheminova, Statsbiblioteket, på universitetet og i Statens Arkiver i Viborg og Aabenraa.

29BUSBrian-Bech-Nielsen.jpg

Ifølge gavebrevet fra 18. april 1944 stipulerede Gunnar Andreasen det »som ubetinget Forudsætning, at Selskabets Drift sikres på fuldtud forsvarlig Maade, ...« Kurt Aabo tolker den formulering således, at Aarhus Universitets Forskningsfond er forpligtet til i al fremtid at bevare ejerskabet af Cheminova.

»Hvis Forskningsfonden havde fulgt Gunnar Andreasens intention, så kunne Cheminova have været en betydelig større og dominerende international kemivirksomhed. Men fonden valgte at fokusere på egne milliardambitioner for universitetet. Det er sket på bekostning af Cheminova med en langsom garrottering, som begyndte med børsnoteringen i 1986 og salgsforsøgene i 1998 og 2008,« siger han.

Rektor uenig

Forskningsfondens formand, rektor Brian Bech Nielsen er uenig:

»Den oprindelige fundats er blevet ændret flere gange med myndighedernes accept også af hensyn til virksomhedens fortsatte vækst og eksistens. Cheminova er nu blevet solgt til FMC og har dermed fået en ny og bedre ejer, der har musklerne til at udvikle og styrke virksomheden i et stadigt mere konkurrencepræget marked, og det har jeg det faktisk godt med,« skriver han i en mail. »Gunnar Andreasen lagde meget stor vægt på virksomhedens ve og vel, og det mener jeg i al beskedenhed, at vi i Forskningsfonden har støttet og respekteret gennem årene,« lyder det fra formanden.

Giftdepotet på 110 tons fra Cheminova ligger stadig begravet ved Høfte 42 syd for Thyborøn.

Kurt Aabo har i flere omgange klaget til Erhvervsstyrelsen over, at Forskningsfonden har fået lov til at ændre i fundatsen, senest efter fundet af gavebrevet i december 2014, som Erhvervsstyrelsen ikke kendte til, og som derfor ikke har indgået i styrelsens sagsbehandling.

Styrelsen afviser

Men styrelsen har afvist hans indsigelser. Selv om ældre udgaver af fundatsen forbød salg eller belåning af aktierne i Cheminova, så har fondsbestyrelsen ikke handlet i strid med fundatsen og lov om erhvervsdrivende fonde, og gavebrevet indeholder ingen nye væsentlige oplysninger, lyder svaret til Kurt Aabo.

Ifølge fondsekspert, partner i Ernst & Young, Finn L. Meyer har de fleste store fonde over tid fået ændret deres fundats.

Brian Bech Nielsen

»Fondsmyndighederne tillader en ændring, hvis argumentationen er velbegrundet og ændringen til gavn for virksomheden. Behovet for vedtægtsændringen skal være veldokumenteret og understøttet af en redegørelse fra bestyrelsen og eventuelt revisor. Der kan f.eks. være risiko for, at virksomheden taber konkurrencekraft, og langsomt vil gå ned. Men tolkningen kan være vanskelig. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det samlet har været til gavn for Danmark, at myndighederne har tilladt vedtægtsændringer,« siger Finn L. Meyer, som understreger, at han ikke udtaler sig om Cheminova-sagen.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen