Berlingske Business

Gammel ØK-fond på jagt efter ny identitet

18BUSEAC.jpg
ØKs Almennyttige Fond har til huse i kom­pagniets tidligere hovedkvarter, Asia House?på Indiakaj i København. Foto: Ty Stange

Mens selve ØK-navnet er forsvundet fra jordens overflade prøver ØKs almenfond at gen­opfinde sig selv og sikre arven efter H.N. Andersen.

Det kandiderer til at være verdens længstvarende begravelse.

Det Østasiatiske Kompagni (ØK) har de seneste godt ti år været på vej i graven via frasalg af virksomheder og en i særklasse kontrolleret nedlukning. Tidligere i år vedtog aktionærerne ved den ordinære generalforsamling så at stryge ØK-navnet efter 118 år, fordi det eneste tilbageværende i det engang vidtforgrenede handels­konglomerat er flytteservice­forretningen Santa Fe, der så nu kører videre under sit eget navn.

Det betyder, at ØKs Almennyttige Fond står over for at skulle genopfinde sig selv. Det arbejde er nu i gang i ØK-fonden, som den også bare kaldes. Helt centralt i jagten på en ny identitet og en ny eksistensberettigelse står ØKs gamle hovedsæde Asia House på Indiakaj i København. Meget passende var det her, H.N. Andersen i 1897 stiftede ØK som handelsselskab med fokus på Fjernøsten. Nu er huset og fonden det sidste, der vidner om ØKs storhed.

ØK

»Vi har skåret linket til ØK, så fonden har sit eget liv. Vi har vurderet fonden og dens rolle og besluttet, at Asia House er vores claim to fame. Det er det, vi skal føre frem og bruge som løftestang for at genopfinde ØK-Fonden og give de tanker som ØKs stifter, H.N. Andersen, havde en betydning i dag,« siger Erik Bøgh Christensen, der er formand for ØK-fonden.

 Charoen Sirivadhanabhakdi

H.N. Andersens kongstanke var at skabe forbindelser mellem Danmark og i første omgang Asien og senere også det meste af resten af verden.

»Vi vil gerne søge tilbage til rødderne. Den tanke med at skabe netværk og nye kontakter er det, som vi vil med Asia House. Vi vil være et bindeled mellem Danmark og Asien. Flere af de asiatiske ambassader betragter det allerede nu som »deres hus«, og de kommer her regelmæssigt med gæster, ligesom vi selv inviterer til arrangementer,« siger Erik Bøgh Christensen.

ØK

øk

Da Berlingske er forbi Asia House i slutningen af juni, kommer en vietnamesisk delegation forbi sammen med den vietnamesiske ambassadør.

»Når der kommer gæster udefra, vurderer vi, hvilke danske virksomheder, det har relevans for og inviterer dem. Vi er her ikke for at lave forretning, men for at være bindeled. Det kræver, at de mødes under de rette forhold og måske på neutral grund, som det her er,« siger han.

Han fortæller, at en række store danske virksomheder, som Novo Nordisk, Lego, Ecco og Carlsberg er medlemmer og betaler et årligt gebyr, så arbejdet og huset bedre kan løbe rundt.

For i modsætning til mange andre gamle, danske industrifonde, som i dag bugner af penge, er ØK-fonden en fattig fond. Kun cirka 100 millioner kroner ligger der i den og der er dermed langt op til Mærsk og Novos milliard­fonde.

Henning Kruse Petersen.

ØK-fonden stammer tilbage fra 1988, hvor ØK’s daværende direktion besluttede, at efter nogle hårde år for virksomheden var der luft til, at ØK kunne oprette en almenfond og give lidt tilbage til samfundet.

Fonden blev ifølge formanden født med et start­indskud på ti millioner kroner og et gavebrev fra ØK, som foreskrev, at ØK hvert år ville sende halvanden procent af overskuddet til fonden, så den kunne vokse sig stor.

»Tanken var, at fonden skulle bygges op og ende med at være på nogle milliarder, sådan som mange andre fonde, man kender herhjemme. Men det gik jo desværre ikke sådan,« siger Bøgh Christensen.

26BUSOeKdirektoer.jpg

For ØK kom påny i krise og tabte penge, og så var der ikke penge til at opbygge en stor og forkromet ØK-fond. Så i midten af 1990erne gav man op og stoppede, men lod dog fonden være, som den var. I dag er der så cirka 100 millioner kroner i fonden.

»Vi kan godt støtte arrangementer med et par millioner, men vi kan ikke bygge et nyt Experimentarium eller et Operahus, det er Realdania og Mærsk og de andre store, der må stå for det. Vi kender vores beskedne rolle, og den drejer sig om Asia House,« siger ØK-fondens formand.

Han er selv på det nærmeste vokset op i ØK. Han trådte ind ad døren som 17-årig i 1965, dengang navnkundige Mogens Pagh stod i spidsen for ØK.

Erik Bøgh Christensen har været med i flere år i ØK-fonden, siden januar i år som formand.

Martin Thaysen ny direktør i ØK

»Vi skal passe på, at vi ikke forfalder til at hænge fast i historien om ØK. Det er mest os, der har en fortid i selskabet, der synes det er interessant. Fonden og huset er det, der er tilbage af ØK i dag. Vi har fået huset som en gave i sin tid og fået til opgave at varetage ØKs arv og historie og den betydning, det har haft for dansk erhvervsliv. Det er det, det handler om,« siger han.

06BUSOeKdomicil1.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen