Berlingske Business

Gabriel jagter flere globale opkøb

Opkøb af globale virksomheder og konkurrenter skal sætte yderligere fart i den ellers hurtigvoksende nordjyske tekstilvirksomhed Gabriel Holding.

Selskabet havde i fjor en vækstrate på 17 pct. - skabt ved egen drift. I det igangværende regnskabsår er forventningen at nå 20-25 pct. fremgang i salget, da der også er kommet en tilkøbt virksomhed til.

Børsnoterede Gabriel med hovedsæde i Aalborg er dette års nummer et på en regionsliste over 50 nordjyske selskaber, som Dansk Aktie Analyse har lavet for Finans. De 50 selskaber er vurderet ud fra en række vækstparametre baseret på det seneste offentliggjorte regnskab.

Og her kommer nichevirksomheden Gabriel ud med bedste score i det nordjyske.

Vurderingen er baseret på regnskabsåret 2015/16, hvor Gabriel nåede en omsætning på 390 mio. kr. efter solid fremgang. Væksten er fortsat i året 2016/17, som selskabet har rapporteret to gange kvartalsregnskaber for. Og nu lyder det i en opjustering, at året vil give en endnu højere vækst end først forventet - især drevet af, at der i efteråret blev opkøbt en engelsk virksomhed.

- Vi har en ambition om at vokse 15 pct. om året. Og vi ved, at den skal nås gennem en kombination af organisk vækst samt tilkøb. Vi arbejder således med en klar vækststrategi, som også inkluderer søgningen efter mulige opkøb, siger adm. direktør Anders Hedegaard Petersen til Finans.

Gabriel er specialiseret i udvikling, produktion og salg af tekstile løsninger til især kontormøbler. Selskabets historie begyndte i 1851, og Aalborg har været hovedsæde siden da. Produktionen ligger dog nu primært i Litauen, Polen og Kina samt England efter det seneste opkøb.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen