Berlingske Business
16:35Amazon og Zalando i Danmark presser Ebay

Forsvarsvirksomheder protesterer over kampfly-proces

F-16 Regeringen har mandat til at udvide kamp mod IS
Kampen om at blive Danmarks næste kampfly står mellem Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter, Boeings F/A-18 Super Hornet og Eurofighters Typhoon. Senest er det kommet frem, at favoritten F-35 er blevet indstillet som bedste kandidat. Foto:

En række virksomheder i den danske forsvarsindustri advarer om, at dansk industri risikerer at gå glip af ordrer for milliarder ved at vælge storfavoritten F-35. Virksomhederne kritiserer, at deres egen branche­forening har favoriseret F-35, og at der ikke er ens vilkår for alle tre mulige leverandører. Kampflykøbet har udløst internt opgør i forsvarsindustrien.

Det er en af de suverænt største offentlige investeringer nogensinde, og derfor skal der ikke være en finger at sætte på processen. Men kort før beslutningen om et nyt dansk kampfly til et tocifret milliardbeløb kritiserer en række virksomheder forløbet.

Virksomhederne mener, at storfavoritten F-35 Joint Strike Fighter fra det amerikanske firma Lockheed Martin er blevet favoriseret i kapløbet om den historisk store ordre, som kan kaste aftaler for milliarder af til danske virksomheder.

»Det virker, som om der er stærke kræfter, der arbejder på at få det til at blive en selv­opfyldende profeti, at F-35 er favoritten. Men flyet er betydeligt dyrere, langsomt og for tungt. Der er ikke meget, der taler for, at det skal være favorit, ud over at Danmark har været med i udviklingen, og at der er stærke industriinteresser bagved,« siger Jan Falck-Schmidt fra den fynske virksomhed Falck Schmidt Defence Systems.

30INDMaal-e-i-selskab-18464.jpg

Han påpeger, at processen har udløst splittelse blandt danske virksomheder:

»Det skyldes, at en meget stor virksomhed, Terma, kun vil have én bestemt leverandør. Det er tydeligt, at de har lagt deres æg i én kurv ved at investere i et stort produktionsapparat til Lockheed Martin. Spørgsmålet er, om politikerne udelukkende skal varetage Termas interesser,« spørger Jan Falck-Schmidt.

Tre fly om buddet

Kampen om at blive Danmarks næste kampfly står mellem Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter, Boeings F/A-18 Super Hornet og Eurofighters Typhoon. Senest er det kommet frem, at favoritten F-35 er blevet indstillet som bedste kandidat. Radio24syv fortalte torsdag, at F-35 i en evaluering fra Forsvarsministeriets kampflykontor har skilt sig positivt ud på alle de fire hovedområder, kandidaterne er blevet vurderet på: militært, strategisk, økonomisk og industrielt.

Og netop det sidste krav giver nu anledning til ballade. To af flyproducenterne, amerikanske Boeing og europæiske Airbus, er underlagt et traditionelt krav, de såkaldte modkøbsaftaler, om at placere ordrer i Danmark svarende til værdien af de kampfly, de gerne vil sælge. Forventeligt 15-30 mia. kr. afhængig af type, antal fly og finansieringsmodel.

FILES-US-ISRAEL-MILITARY-F35

Den tredje producent, amerikanske Lockheed Martin, er fritaget for dette krav, hvilket blandt andet skyldes, at Danmark siden 1997 har været med i udviklingen af flyet. Det har ifølge Erhvervsstyrelsen givet danske virksomheder, særligt Terma, ordrer for 2,2 mia. kr. Ifølge Lockheed Martin vil danske virksomheder fremover få mulighed for at blive underleverandør til hele F-35 programmet, som tæller flere tusinde fly, hvis F-35 vinder.

Væltet som formand

Jan Falck-Schmidt, der har aftaler med Airbus og Boeing, afviser, at hans kritik skyldes, at han i modsætning til Terma ikke har landet aftaler fra Lockheed Martin til F-35.

»Jeg har ikke noget imod, at Terma får store ordrer. Man behøver blot at stille Lockheed Martin over for samme vilkår som de to andre leverandører om modkøb. Det vil kunne være med til at skabe vækst i Danmark, og nøgternt set har samarbejdet med Lockheed Martin ikke givet mange andre aftaler i Danmark end med Terma. Det kan ende med, at danske virksomheder ingenting får ud af kampfly-indkøbet,« siger Jan Falck-Schmidt.

Han blev i november sidste år væltet som formand for brancheforeningen FAD, der repræsenterer forsvarsindustrien i Danmark:

»Alle de, der har noget at gøre med Lockheed Martin, vil gerne have, at vi holder vores mund. Jeg går ud fra, at det også var derfor, at jeg blev væltet som formand,« siger Jan Falck-Schmidt.

US-DEFENSE-MILITARY-TRILATERAL

Forsvarsindustrien i Danmark beskæftiger omkring 3.000 ansatte og omsætter anslået for tre milliarder kroner årligt, hvoraf Terma står for mere end en tredjedel. Den dominerende position har klemt mindre virksomheder, mener Roar Jensen, direktør i Almexa, som kan levere aluminiumsdele til kampfly og har aftaler med Airbus og Boeing:

»Der er store muligheder i indkøbet for danske virksomheder. Men man har favoriseret F-35 fra vores brancheforening og fra Termas side. For Terma er det næsten deres eksistens, der står på spil. Så jeg kan godt forstå, at de har kæmpestore interesser i at få Lockheed Martin. Men man har forsømt at varetage de mindre virksomheders interesser. Jeg har intet imod Lockheed Martin, men der bør være ens betingelser for alle tre kandidater,« siger han.

Dan Hermansen, udviklingsdirektør i Mydefence Communication, som laver sikkerhedsløsninger til elektronisk krigsførelse, supplerer:

»Vi har en aftale med Airbus, hvor vi skal levere udstyr til dem i tilfældet af, at det bliver Eurofighter. Det er en potentielt stor aftale for os. Men det virker, som om der fra starten har været en holdning om, at det skulle være Lockheed Martin, og det har gjort det til en noget forkrøblet proces,« siger Dan Hermansen.

Lockheed Martin

Benny Graff Mortensen er direktør i virksomheden IFAD, der leverer simulatorer til forsvaret. Han har allerede i dag aftaler med Boeing og Airbus om ordrer, hvis de vinder kampfly-valget.

»Det er mit indtryk, at mange flere danske virksomheder får aftaler med de to leverandører, der er forpligtet til et modkøb end med Lockheed Martin, der ikke har denne forpligtelse. Jeg undrer mig over, at der er forskellige aftaler. Lige regler for alle tre leverandører ville tilgodese dansk industri bedst,« mener Benny Graff Mortensen.

Åbenlyst forskellige interesser

Frank Bill, direktør for FAD, Forsvars- & Aerospaceindustrien i Danmark, som er en del af Dansk Industri (DI), afviser, at F-35 er blevet favoriseret.

»Men det er åbenlyst, at der er forskellige interesser i vores medlemskreds. Hver enkelt virksomhed kigger på hvilken leverandør, de synes, er den mest attraktive samarbejdspartner,« siger Frank Bill og tilføjer:

»Det er svært at sige noget meget firkantet om mulighederne for dansk erhvervsliv. Der er forskel på aftalerne for Boeing og Airbus, som formentlig vil blive mødt af krav om 100 procent modkøb, og Lockheed Martin, hvor Danmark har været med i udviklingsprogrammet i årevis og har adgang til at byde på alle ordrer. Der vil være store muligheder, uanset hvilken leverandør der vælges.«

Dansk Metal støtter F-35

Noget opsigtsvækkende har formanden for fagforbundet Dansk Metal, Claus Jensen, også kastet sig helhjertet ind i kampen om et nyt dansk kampfly. Han er ikke i tvivl om, hvad politikerne bør vælge:

»Vi har fulgt det tæt i mange år i forhold til nye produkttyper og nye materialer, og jeg har selv besøgt alle tre producenter. Jeg mener, at politikerne skal vælge F-35, hvor Danmark har en mulighed for at være med til at sende et rumskib på Månen så at sige. Det er et skridt ud i det ukendte, men med meget store muligheder for dansk erhvervsliv,« siger Claus Jensen, der ikke giver meget for kritikken af F-35:

POLAND USA AIR FORCES

»Dem, jeg hører tale om usikkerheden i projektet, er mest konkurrenterne. Det synes jeg ikke, man kan tillægge megen troværdighed.«

Forsvarsministeriet ønsker ikke at svare på kritikken og henviser til et svar til Folketinget fra december:

»På nuværende tidspunkt er omfanget af et fremadrettet industrisamarbejde knyttet til anskaffelsen af nye kampfly endnu ikke fastlagt,« står der i svaret.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen