Berlingske Business

Forsvarets flyleverandør slutter 2017 bedre end ventet

USA-FIGHTER/F35
Lockheed Martin's F35 Joint Strike Fighter Foto:

Det amerikanske selskab Lockheed Martin, der blandt andet producerer kampfly, sluttede 2017 bedre end ventet.

Lockheed Martin nåede i fjerde kvartal en omsætning på 15,14 mia. dollar, hvilket var bedre end de 14,69 mia. dollar, som aktieanalytikere ifølge Bloomberg News havde forventet. Det er desuden en stigning fra 13,75 mia. dollar i fjerde kvartal 2016.

Lockheed Martin fik i 2016 til opgave at skulle stå for produktionen af det danske forsvars næste generation af kampfly, F-35. De afløser F16-jagerflyene og skal efter planen leveres fra 2020.

På bundlinjen fik Lockheed Martin et underskud på 642 mio. dollar i fjerde kvartal som følge af den nyligt vedtagne skattereform, der har sænket skatten for virksomheder til 21 pct. fra 35 pct.

Derfor har Lockheed Martin gennemført en nedskrivning på 1,9 mia. dollar af et udskudt skatteaktiv.

24BUSLOCKHEED-MARTIN-RESULT.jpg

Det er tidligere års underskud, som selskabet kan bruge til at spare på skatten i år med overskud, men nu hvor skatten er sat ned, bliver værdien af aktivet tilsvarende mindre.

Ser man bort fra nedskrivningen, opnåede Lockheed Martin i fjerde kvartal et overskud på 1,86 mia. dollar, som er en fremgang fra 1,43 mia. dollar i den samme periode året før.

Skattereformen forventes dog at få en positiv effekt på resultaterne i 2018, hvor Lockheed Martin venter et overskud per aktie på 15,20-15,50 dollar mod 6,89 dollar i 2017.

Klassen af F35-fly ventes også at påvirke resultaterne positivt i 2018, hvor virksomheden sigter efter en omsætning på 50-51,50 mia. dollar mod 51 mia. dollar i 2017.

25BUSPix-Marillyn-Hewson-br.jpg

I det amerikanske formarked stiger Lockheed Martin-aktien op mod 4 pct. og har dermed en positiv mandag i vente på aktiemarkedet.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen