Berlingske Business

FLSmidths guldåre svinder ind

fls
Foto:

FLSmidths annoncerede i 2007 en stor satsning på udstyr til minebranchen, hvor selskabet opbyggede en milliardforretning. Trods hårde vilkår har FLSmidths minedivision siden da tjent penge, men nu er divisionen for alvor blevet et problembarn, med mørke udsigter.

FLSmidth opbygge sin nye mineudstyrsdivision med opkøb, først af canadiske GL&V til 4,8 mia. kr. og dernæst af australske Ludowici til 2,3 mia. kr., hvilket gav FLSmidth adgang til henholdsvis kobber- og kulmarkedet.

Begge investeringer kom dog på uheldige tidspunkter, da markedet for mineudstyr kort efter FLSmidths overtagelse dykkede kraftigt.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

2014 tyder ikke på at være året, hvor udviklingen er vendt for FLSmidths minedivision. Analytikerne forventer et fald i omsætningen i divisionen fra ca. 9,1 mia. kr. til ca. 5,3 mia. kr. og i ordreindgangen fra ca. 6,2 mia. kr. til 3,9 mia. kr. Fokus er derfor også skiftet fra opkøb til kradse besparelser, der skal holde divisionens indtjening oven vande.

Og det kan blive særdeles nødvendigt, mener analytikere. Udsigterne for mineselskabernes investeringslyst er nemlig ringe og forventes ikke at komme sig i en årrække, som følge af faldende råvarepriser og usikker global vækst.

- Det er en anden og mere pinefuld verden for FLSmidth nu. Det er svært at se, hvornår der kan komme en optur igen, udtaler Jacob Pedersen, analytiker i Sydbank, til Erhverv.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen