Berlingske Business

FLSmidth sælger Cembrit for 1,1 milliarder kroner

PIX-F. L. Smidth A/S
F. L. Smidth sælger Cembritt for 1,1 mia. kroner. Foto:

Salgsprocessen var ellers udskudt på grund af manglende købere, men nu er fibercementforretningen solgt til svenske Solix.

FLSmidth sælger Cembrit til svenske Solix AB for 1,1 mia. kr. på gældfri basis. Det fremgår af en meddelelse.

FLSmidth udsatte ellers salgsprocessen i tre til fire år i august 2013, da det ikke var lykkedes at finde en køber, efter at Cembrit, der laver fibercement produkter, på det tidspunkt havde været til salg i et år. For nyligt kontaktede Solix så FLSmidth med et uopfordret tilbud.

- Det er min faste overbevisning, at vi på alle parametre er kommet frem til en tilfredsstillende aftale ved at sælge Cembrit til en ny ejer, der ønsker at videreudvikle og udvide forretningen til fordel for både medarbejdere og kunder, udtaler koncerndirektør i FLSmidth Bjarne Moltke Hansen i meddelelsen.

FLS

Salget ventes at have positiv indflydelse på FLSmidths resultat fra ikke fortsættende aktiviteter i første kvartal afhængig af balancen ved transaktionens afslutning, oplyser FLSmidth.

Købesummen betales i tre rater, hvoraf de første to rater forfalder i første kvartal af 2015. Den sidste rate på 125 mio. kr. vil blive betalt 12 måneder efter transaktionens afslutning, som ventes i første kvartal 2015.

Cembrit vil i regnskabet for 2014 blive reklassificferet som ikke fortsættende aktivitet. Det betyder, at forventningerne til 2014 teknisk justeres, så omsætningen nu ventes at blive 19,5-22,5 mia. kr. mod tidligere 21-24 mia. kr. EBITA-marginen for koncernen ventes uændret at blive 7-9 pct. Omsætningen for Cembrit ventes at blive cirka 1,5 mia. kr. og EBITA-marginen 3-5 pct.

FLsmidth

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen