Berlingske Business

FLSmidth på nedtur

F. L. Smidth A/S
F. L. Smidth A/S Foto:

FLSmidth kæmper med enorme udfordringer i mineindustrien, der ventes at ramme bunden af sin økonomiske nedtur i 2014. Men opturen kommer måske først i 2016, siger direktør Thomas Schulz.

Danske FLSmidth, en af verdens største producenter af udstyr til mine- og cementindustrien, kæmper fortsat med en voldsom tilbagegang i både ordrer, indtjening og omsætning.

FLSmidth valgte således i det netop offentliggjorte regnskab for tredje kvartal af 2013 at foretage en nedskrivning på næsten 800 mio. på sit australske kulmineselskab, Ludowici.

BM
Nedskrivningen er blot et af flere blodrøde regnskabstal fra giganten. FLSmidth fik i perioden juli til september 2013 et tab på næsten 800 mio. kr. på sin bundlinje. Den hæderkronede koncern, hvis nye topchef, Thomas Schulz, i august annoncerede afskedigelse af 1.100 ansatte eller syv procent af medarbejderne, har tilsyneladende langt fra overstået problemerne endnu.

Globalt er priserne på kul raslet ned, kulminer i Australien er lukket og 10.000 australske kulmine­arbejdere er blevet fyret. FLSmidth går heller ikke ram forbi. Koncernen, der leverer udstyr og service til mineindustrien, opererer i USA, Syd­amerika, Afrika, Australien og Mongoliet, bogfører den nævnte nedskrivning på knap 800 mio. kr. i australske Ludowici. Et selskab som FLSmidth købte sidste år for 2,5 milliarder kr.

FLSmidth

En af baggrundene for FLS’ store økonomiske problemer er den generelle nedtur for levererandører af mineudstyr som følge af den langvarende tilbagegang for den globale mineindustri. Mineindustriens problemer rammer også de nærmeste konkurrenter, de finske selskaber Metso og Ouototec.

Den dramatiske økonomiske nedtur for mineindustrien startede ifølge Thomas Schulz i slutningen af 2011 og kan vare tre til fire år, dvs. i værste fald varer nedturen frem til slutningen af 2015. Så opturen for industrien, der gerne skulle smitte af på FLSmidth i form af flere ordrer og bedre indtjening, begynder måske først i 2016.

»Sådan er det med mine­industrien. Det har altid gået op og ned. Jeg ved det, for jeg er mine­ingeniør og har været i branchen i over 20 år,« siger han.

Frygten for en hård opbremsning af økonomien i Kina og efterfølgende kollaps på råvaremarkedet er dog mindsket, vurderer FLSmidths bestyrelse og koncernchefen i de generelle betragtninger om udviklingen på markedet. Og de fleste råvare­priser er på linje med niveauet for andet kvartal.

Men afmatningen i mine­sektoren er ikke slut. Det er for tidligt at afskrive risikoen for yderligere nedgang, forudser koncernchef Thomas Schulz.

Regnskabsresultatet for FLSmidth viser, at i perioden juli til september 2013 faldt tilgangen af ordrer til 4,6 milliarder kr. fra 7,9 milliarder i samme periode sidste år. Det var en tilbagegang på hele 42 pct. Justeret for valutakurspåvirkninger faldt ordrerne 36 pct.

Thomas Schulz erkender, at med et underskud efter skat på 783 mio. kr. i tredje kvartal i år mod et overskud på 377 mio. kr. samme kvartal sidste år leverer selskabet et dårligt resultat. Tabet i tredje kvartal 2013 er over 100 mio. kr. værre, end analytikere havde ventet.

»Vi annoncerede allerede ved halvårsresultatet, at vi ville gå tilbage i tredje kvartal. Det påvirker jo indtjeningen, at vi har iværksat vores effektiviseringsplan. Når det gælder indtjening, vil hele mineindustrien ramme bunden næste år. Det rammer også FLSmidth, men vi takler nedturen godt,« mener han.

Før ventede selskabet en koncern­omsætning på mellem 27 og 30 milliarder i 2013. I forbindelse med halvårsregnskabet nedjusterede selskabet sine forventninger. Og nu – som i august – venter FLSmidth en omsætning for hele regnskabsåret på mellem 26 og 28 milliarder kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen