Berlingske Business

FLSmidth-aktien løftes af svensk kanonregnskab - NY

FLS
Topchef i beton- og minefabrikselskabet FLSmidth, Thomas Schultz. Foto:

Forventningerne til FLSmidth vokser, efter den svenske konkurrent Sandvik har meldt om højere vækst end ventet.

Det gik overordentligt godt for industrikæmpen Sandvik i første kvartal, og det er med til at løfte FLSmidth-aktien mandag eftermiddag oven på svenskernes regnskab.

Sandvik havde i kvartalet en omsætningsvækst til 21,8 mia. svenske kr. fra 19,7 mia. svenske kr., mens ordreindgangen steg til 24,9 mia. svenske kr. fra 20,3 mia. svenske kr. et år forinden.

Til sammenligning havde analytikerne ventet henholdsvis 21,3 og 22,8 mia. svenske kr. på de to poster ifølge estimater indsamlet af SME Direkt.

Også driftsmarginalen var en positiv overraskelse, så på bundlinjen var der et overskud på 2271 mio. svenske kr. - eller 12 pct. bedre end SME Direkts konsensusestimat.

Specifikt for Sandviks afdeling med navnet Mining and Rock Technology, der konkurrerer på nogle af de samme markeder som FLSmidths mineudstyrsdivision, var der en stigning i ordreindgangen på 30 pct. eksklusive valutaeffekter, mens toplinjen blev øget 6 pct.

Det var især ordrer på nyt udstyr til eksisterende miner, der skæppede i kassen hos Sandvik, mens servicemarkedet også viste stigende efterspørgsel, skriver Sandvik i regnskabet.

Driftsindtjeningen voksede tilmed hele 68 pct. i minedivisionen.

Sandvik-aktien stiger efterfølgende 4,4 pct. på den svenske børs, mens FLSmidth-aktien stiger 3,4 pct. til 388,50 kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen