Berlingske Business

FLS-konkurrent ser få mineinvesteringer forude

fls

Finske Outotec venter blot flade til let stigende anlægsinvesteringer i mineindustrien i perioden frem til 2020.

Finske Outotec, der leverer udstyr til den globale mineindustri i konkurrence med danske FLSmidth, venter blot flade til let stigende anlægsinvesteringer i mineindustrien i perioden frem til 2020, mens en stor del af værdien i markedet i stedet ses komme fra effektiviseringer og service.

Det fremgår af materiale fra selskabets kapitalmarkedsdag, der afholdes i London i disse dage.

Outotec venter ifølge materialet, der er baseret på undersøgelser og analyser fra Wood Mackenzie, McKinsey og selskabet selv, anlægsinvesteringer på godt 30 mia. euro i 2014 mod omkring 36 mia. euro i 2013. I perioden frem til 2020 ventes anlægsinvesteringerne samtidig at stige løbende til omkring 35 mia. euro i det mest forsigtige scenarie, bear case.

I det mest offensive scenarie, bull case, venter Outotec, at anlægsinvesteringerne vil accelerere i 2016 og stige til godt 40 mia. euro i 2020.

Til gengæld ventes der kontinuerligt stigende løbende driftsinvesteringer, OPEX, i perioden frem til 2020. Det vil sige investeringer i vedligeholdelse, udvidelse og service - et segment, der også vokser heftigt hos den danske ingeniørkoncern FLSmidth.

Ifølge materialet fra Outotec ventes OPEX at stige fra godt 40 mia. euro i 2013 til knap 65 mia. euro i 2020.

Tallene for anlægsinvesteringer, CAPEX, omfatter Outotecs adresserbare marked for jernmalm, kobber, guld, aluminium, aluminiumoxid, nikkel, bly og zink, fremgår det.

Tallene for OPEX omfatter reservedele, slitage og arbejdskraft.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen