Berlingske Business

Finsk emballagefirma overraskede på driften

Til BT Køkkenhygiejne
Huhtamäki laver bl.a. æggebakker. Foto:

Der var mere til overs på bundlinjen hos finske Huhtamäki i andet kvartal på trods af, at omsætningen skuffede en anelse.

Emballageproducenten, som blandt andet konkurrerer med danske Brdr. Hartmann, omsatte for 714 mio. euro og vekslede det til et driftsoverskud (EBIT) på 70 mio. euro, svarende til en margin på 9,8 pct., når man fraregner engangsposter.

Den bedre lønsomhed falder i god jord på aktiemarkedet, hvor Huhtamäki stiger med hele 10,5 pct.

På bundlinjen tjente Huhtamäki 0,52 euro per aktie, også renset for engangsposter, en fremgang på mere end 50 pct. fra samme kvartal året før.

Analytikerne havde ifølge Bloomberg ventet en omsætning på 728 mio. euro og et driftsoverskud på 65 mio. euro. Syv analytikere bidrog til estimatet.

hartmann

Divisionen Molded Fiber, der er mest direkte konkurrent til Brdr. Hartmann, øgede omsætningen 7 pct. til 66,2 mio. euro i kvartalet. Det var den laveste vækst af de fire Huhtamäki-divisioner, der samlet set havde en salgsfremgang på 23 pct.

- Vores nøglemarkeder, Sydøstasien, Nordamerika og Europa, ventes at byde på gode vækstmuligheder fremover. De svage forhold på nye markeder gælder mest i Kina, og mens væksten er bremset i Østeuropa, er den stadig på et godt niveau, siger Huhtamäki-chef Jukka Moisio i regnskabet.

Det finske selskab har ikke specifikke mål for 2015, men regner med "profitable vækstmuligheder" i et "stabilt" forretningsklima.

Hjemlige Brdr. Hartmann er ikke blevet sat i svingninger af regnskabet fra sin finske konkurrent, og handler stort set uændret i 248,50 - en stigning på 0,2 pct. fra torsdag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen