Berlingske Business

Ferrari er kørt ind i krisen

FERRARI-FACTORY
Foto:

Især de italienske købere svigter deres egen sportsvogn.

De hårde tider i Italien er gået hårdt ud over landets bilfabrik numero uno. Salget af Ferrari er mere end halveret i støvlelandet i 2012.

Der blev helt præcist solgt 56 procent færre af de typisk røde luksusbiler i det forløbne år, skriver The Guardians hjemmeside. Dermed blev der ifølge avisen kun solgt 248 biler.

Endnu værre gik det for konkurrenten Maserati, som oplevede et faldt på hele 72 procent til kun 115 biler.

Ifølge Ferraris topchef Luca di Montezemolo er det kun de italienske købere, der har svigtet, mens salget i udlandet har været godt.

"Igen er Italien undtagelsen, hvor vi har set et fald på grund af den økonomiske krise - men også på grund af negative forhold for luksusvarer, som ellers i lang tid har været og vil fortsætte med at være en vigtig ressource for landet," siger han.

Formanden for de italienske bilforhandleres organisation Federauto, Filippo Pavan Bernacchi, skyder skylden på høje skatter.

"Bilmarkedet lider under en overdosis af skatter rettet mod købet og ejerskabet af biler," siger han.

I Danmark er bilsalget fortsat højt - men drevet af meget små og prisbillige biler.

VW Up

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen