Berlingske Business
15:58Entreprenøraktie stiger til højeste niveau nogensinde

Fem vilde bud på et genopfundet Mærsk

Mærsk overvejer at stoppe gasproduktion i Nordsøen
Berlingske har derfor bedt to danske disruption-eksperter, som begge er inspireret af Singularity University, om bud på en ny fremtid for Mærsk samt et bud på, hvem i Mærsk-ledelsen der skal drive fornyelsen. Foto:

Boreplatforme som vandfabrikker. Olietankskibe som vandtransportører. Container­skibe som højhuse på tværs. Førerløse transport­droner og 3D-printere. To eksperter i disruption byder ind på, hvordan Mærsk Gruppen kan genopfinde sig selv i en verden uden olie og uden transport af masse­producerede forbrugsvarer fra Fjernøsten.

Midt i en historisk omkalfatring af A.P. Møller - Mærsk vender bestyrelsen og den øvrige ledelse sig nu mod et af verdens mest avancerede tech-universiteter, amerikanske Singularity University, og en af universitets mest avancerede tænkere, David Roberts. Her søger Mærsk inspiration om disruption og eksponentiel teknologi i jagten på en ny fremtid for den kriseramte koncern.

»Disruption og eksponentielle teknologiers landvindinger er vigtige trends, og Mærsk Gruppens bestyrelse og øvrige ledelse tager naturligt bestik af virkninger og muligheder, der opstår i den forbindelse. Der søges inspiration og input forskellige steder fra, herunder også fra eksterne foredragsholdere fra bl.a. Singularity University, som David Roberts er tilknyttet,« oplyser Mærsk, som dog ikke ønsker at uddybe yderligere.

Berlingske har derfor bedt to danske disruption-eksperter, som begge er inspireret af Singularity University, om bud på en ny fremtid for Mærsk samt et bud på, hvem i Mærsk-ledelsen der skal drive fornyelsen.

robert uggla

Fem bud på fremtiden

Boreplatforme som vandfabrikker, olietankskibe som vandtransportører og containerskibe som højhuse, førerløse tranportdroner og 3D-printerteknologi er fem bud på kvantespring ind i en ny fremtid. En fremtid, som i Anders Hvid, medlem af fakultetet på Singularity Univercity og stifter af konsulenthuset DareDisrupt, og futurist og virksomhedsrådgiver Lone Thier mener især skal drives af Mærsk McKinney-Møllers barnebarn Robert Uggla.

»Morgendagens markeder ligger andre steder end olie og transport over verdenshavene. Derfor skal Mærsk skabe noget på kanten af den eksisterende forretning,« siger Anders Hvid, som blandt andet foreslår, at Mærsk Drilling omdanner olieplatformene til vandfabrikker, som ved hjælp af nanofiltre laver drikkevand ud af havvand – når prisen på vedvarende energi falder.

»Nogle vil ryste på hovedet. Men det, der ligner vilde ideer i dag, kan være geennembrud i morgen,« siger Anders Hvid, som også foreslår, at Mærsks olietankskibe kan bruges til at transportere vand – en idé, kineserne allerede har fået, hvorfor de er i færd med at købe skibe op.

30BUS1SEKTION-101526.jpg

»Containerskibene kan med inspiration fra Peter Thiel ombygges til flydende boliger til havs. Masseproduktion i Kina vil ikke længere være attraktivt, og vi vil ikke længere se de store ruter fra øst mod vest, men et mere nuanceret billede af fragtruter. 3D-printere vil flytte produktion af små kvanta tilbage til blandt andet Europa,« forudser han.

Lone Thier er enig: »3D-print kommer til at vende op og ned på Mærsks services, fordi teknologi vil trække en væsentlig del af produktion af varer i verden. Det betyder, at den regionale handel vil blive meget stærkere, f.eks. intra-Afrika,« siger hun.

Opfind en deleplatform

Lone Thier foreslår, at Mærsk udvikler en app som en deleplatform, hvor kunden kan gå ind og selv bestille sin transport uden dyre mellemled som spedition og toldbehandling.

»Al fragt i verden kunne gå via den app. Også Mærsks konkurrenter skulle tilslutte sig. Mærsk ville sidde på teknologien og tjene en afgift for hver transaktion og ville på den måde transformere sig selv fra rederi til softwarehus. Det er måske ikke så lukrativt at tjene ti øre pr. transaktion sammenlignet med 10.000 kroner pr. container. Men hvis ikke Mærsk gør det, så gør nogle andre.«

30BUSPix-Jakob-Thomasen-185.jpg

En mere offensiv genopfindelse af Mærsk vil ifølge Lone Thier være at gå ind i droner, som flytter varer fra A til Z. Dronerne kan kombineres med 3D-print og print hubs.

»Så ville Mærsk sidde på en stor del af produktionskapaciteten og transporten af varerne. Mærsk udvikler allerede på 3D-print med henblik på at printe kritiske reservedele ombord på skibene, ligesom man har gjort på rumfærgerne,« siger hun og foreslår Mærsk at indlede et samarbejde med rumforskningen.

»Det interessante spørgsmål er, om Mærsk de næste 10-20 år følger i ØKs fodspor, eller om virksomheden evner at genopfionde sig selv,« siger Lone Thier, som er optimist.

»Mærsk har villigheden til at forandre foruden pengene og netværket,« vurderer hun.

Pix: Maersk Oil mister stor oliekontrakt i Qatar

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen