Berlingske Business

Farverig norsk milliardær vil drive hotel i historisk postbygning

Stordalen
Norske Petter Stordalen ejer Skandinaviens største hotelkæde med blandt andet Choice Hotel og Quality Hotel.

Centralpostbygnignen ved Hovedbanegården i København skal forvandles til et hotel. Den norske milliardær og ejer af hotelkæden Nordic Choice Hotels Petter Stordalen er manden bag.

Mere central beliggenhed i København er svær at finde, »Postgrunden,« som området kaldes, skal byfornyes og omdannes til et helt nyt bykvarter for både københavnere og turister med byliv, business og boliger.

Og det første tiltag i området er nu klar. Hotelkæden Nordic Choice Hotels, der i forvejen ejer blandt andet Skt. Petri Hotel i det centrale København, vil nu åbne et nyt hotel i den gamle Centralpostbygning på Tietgensgade. Det meddeler selskabet mandag formiddag.

Området huser allerede Tivoli Hotellet, Hotel Marriott og Best Western Hotel.

Artiklen fortsætter under billedet
Posthovedkontor
Hotelkæden Nordic Choice Hotels vil nu åbne et nyt hotel i den gamle Centralpostbygning på Tietgensgade.

Og det er ikke, hvem som helst, der vil drive hotel i det gamle posthovedkontor. Det er den farverige norske milliardær, Petter Stordalen, der er på vej ind på markedet. Ifølge magasinet Forbes er den 53 årige mangemilliardær Norges ottende rigeste mand.

»Da jeg hørte, at postbygningen var til salg, tænkte jeg straks, at dette kan blive et førsteklasses hotel. Post handler jo om kommunikation mellem mennesker, og denne bygning er derfor det perfekte sted at bringe mennesker sammen. Derfor kan jeg godt lide tanken om, at Centralpostbygningen nu som en anden Fugl Fønix genopstår som hotel,« siger Petter A. Stordalen, ejer af Nordic Choice Hotels, der er driftsselskabet bag hotelsatsningen og en af Nordens førende hotelkoncerner.

Med sin beliggenhed i Tietgensgade – lige ved siden af Hovedbanegården og Tivoli – finder man næppe en mere central placering i København. Og hele området omkring Centralpostbygningen, kaldet ”Postgrunden”, er i gang med at blive omdannet til et helt nyt bykvarter for både københavnere og turister med byliv, business og boliger. Omdannelsen af Centralpostbygningen er første synlige skridt i denne transformation.

»Målet er at skabe et af Københavns bedste hoteller midt i smørhullet for kultur, transport og shopping. Det kan simpelthen ikke blive mere centralt end det. Vi har en ambition om at sætte vores præg på bybilledet, og i mine øjne er det, der sker i området i området omkring ”Postgrunden”, noget af det mest spændende byudvikling, der sker i København i disse år,« siger Petter A. Stordalen.

Tilbage i 2011 droppede Petter Stordalen ellers drømmen om at drive hotel i København. Der havde han tabt et trecifret millionbeløb og solgte derfor de 12 danske hoteller, kæden ejede i Danmark til First Hotels. I 2013 købte Stordalen så Skt. Petri Hotel, og sidste år meddelte han så, at han og hotelkæden igen var klar på satse fuldt og helt på det danske marked, og at Nordic Choice Hotels skulle være den største hotelkæde herhjemme.

TIL BT 1-6%03

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen