Berlingske Business

Familieejede selskaber styrer stabilt gennem krisen

pix-ecco
Ecco Sko A/S er en af de danske familieejede virksomheder, der er strøget igennem krisen med et stort økonomisk udbytte.  Foto:

De familieejede virksomheder har klaret sig godt gennem krisen. Selv nævner de den uafhængige beslutningstagen, som den vigtigste forklaring.

En opgørelse foretaget af Jyllands-Posten viser, at 20 af de største privatejede selskaber siden finanskrisens begyndelse har udbetalt over 15 mia. kr. i udbytter. Mange af virksomhederne fremhæver deres selvstændighed som en af de væsentligste grunde til succesen.

»Som familieejet virksomhed kan man træffe beslutninger meget meget hurtigt, og det kan være en god ting. Jeg kan tage beslutningen om at investere 50 mio. i min ferie, hvis det skulle være. Det kan man ikke i et børsnoteret selskab. Der skal det gennem, jeg ved ikke hvor mange bestyrelser. Det er et stærkt kort at have på hånden,« siger Bent Jensen, ejer af Linak i Nordborg, der producerer teknik til blandt andet hospitalssenge og møbler, til Jyllands Posten.

Mange af de familieejede selskaber ser det altså langt fra som et plus, at virksomheders beslutninger skal gennem den ene instans efter den anden, før den ligger klar på skrivebordet.

Hos legetøjsgiganten Top-Toy nikker virksomhedens anden generation genkendende til forklaringen.

»Vi har vores strategi og politik lagt fast og kan styre efter vores bedste beslutninger. Vi skal ikke ud og spørge aktionærer om noget, vi klarer det internt. Og vi har heldigvis været stort set enige hele vejen igennem,« siger Bjarne Gjørup ifølge Jyllands-Posten.

Synspunkterne bakkes op af en stor europæisk undersøgelse som revisions- og konsulenthuset Ernst og Young fremlagde i 2010. Den viste, at muligheden for at tage hurtige beslutninger og have en mere langsigtet forretningsmodel er de største grunde til familiernes succes.

Men selvom der er medvind, så viser danske undersøgelser, at de familieejede selskaber ikke nødvendigvis leverer bedre resultater end de børsnoterede selskaber. De får konkurrence på udbytte. Omvendt har familieselskaberne en fordel, da de som regel kun sidder få personer, der skal fordele udbyttebetalingerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen