Berlingske Business

Falck-chef roser nye ejere og tror på fordobling

19BUSanders-debel-hansen.jpg
Overskrift
Falck løftede resultatet med 30 pct. til et overskud før skat på 325 mio. kr., viser årsregnskabet fra virksomheden. Arkivfoto: Anders Debel Hansen
 

Den danske redningskoncern kan blive dobbelt så stor med Lundbeckfonden og Lego-pengetanken Kirkbi som ejere.

Et langsigtet ejerskab med Lego-pengetanken Kirkbi og Lundbeckfonden gør det nemmere at gøre redningskoncernen Falck klar til næste vækstfase. Topchef Allan Søgaard Larsen siger, at virksomheden kan bliver dobbelt så stor og nå en omsætning i nærheden af 30 mia. kr.

Den danske virksomhed omsætter nu for næsten 14 mia. kr., efter at årsregnskabet onsdag viste en fremgang på 11 pct. Men virksomheden kan vokse sig til at blive meget større.

»Vi kan fordoble omsætningen i forhold til i dag. Med de langsigtede ejere vi har nu, er det en virksomhed, som kan få ro til at gøre det.«

Falck har gennemgået flere skift i ejerskabet inden for de senere år. Efter den 108-årige danske virksomhed i 2004 blev skilt ud af sikringskoncernen Group 4 Securicor blev den børsnoteret. Men allerede et år efter overtog kapitalfonden Nordic Capital virksomheden. I 2009 købte Lundbeckfonden en del af virksomheden og øgede siden sin ejerandel, da Nordic Capital solgte ud. Efter en periode med ATP og PFA som aktionærer sidder Lundbeckfonden og Kirkbi i dag på virksomheden. Allan Søgaard Larsen og finansdirektør Morten Petersen har ti pct. af virksomheden. Og netop den konstruktion skaber nye muligheder, mener Søgaard.

»Helt grundlæggende skal jeg nu overbevise mine to investorer. Det er en helt anden verden, som vi er i nu, end hvis vi var børsnoteret, hvor der er meget bedrevidenhed. Vi nyder godt af vores ejerskab til at træffe større og længerevarende beslutninger. Vores ejerskab giver en fleksibilitet, som der også er under kapitalfonde, men der får du også et præcist punkt, hvor du skal toppe,« siger Søgaard.

Falck

Virksomheden har, siden han kom til som topchef i 2004, øget omsætningen med 13,5 pct. årligt ved både opkøb og organisk vækst. Falck er i perioden vokset fra at være en dansk virksomhed til i dag at have aktiviteter i 45 lande i seks verdensdele. I dag bliver 56,2 pct. af omsætningen skabt uden for landets grænser mod 53,4 pct. i 2013.

I løbet af 2014 styrkede Falck sin position på de væsentligste markeder i Europa, Latinamerika og USA, hvor Falck vandt og genvandt flere store kontrakter.

Overskudsgraden har dog været under pres. I 2014 faldt den til 8,2 pct., efter den er dykket de senere år og i 2011 lå på 9,6 pct. Søgaard forklarer det med, at Falck er på vej ind i en fase, der først skal toppe om fire-fem år.

»Vi regner med, at vi i 2018 eller 2019 vil se overskudsgraden nå ni pct. eller mere, og med den vækst vi har haft indtil nu, kan vi sige, at vi inden for en otte-ni år er dobbelt så store, som vi er i dag,« siger han.

Søgaard Larsen siger, at den danske virksomhed gør meget for at gøre sig interessant for mange af de mindre virksomheder, der kan været opkøbsmuligheder for Falck. Det sker blandt andet ved at fortælle om det stabile ejerskab.

25BUSPeter-Schtze.jpg

Potentiale i Latinamerika

Falck har tidligere sagt, at en fremtidig ekspansion kan blive rettet mod de latinamerikanske lande. Regionen oplever i øjeblikket en pæn økonomisk vækst og en middelklasse, der vokser.

En stor middelklasse er vigtig for Falck, fordi ambulancekørsel i Latinamerika primært er baseret på abonnementer, som kræver en vis indkomst.

Falck, der beskæftiger godt 34.000 medarbejdere, er den største private ambulanceoperatør i Europa, og området står for lidt over halvdelen af omsætningen i virksomheden. Derudover har Falck vejassistance, udbyder private sundhedsydelser og træner personale til olieindustrien.

Thorleif Krarup

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen