Berlingske Business

Fabrikken bag Danmarks nye kampfly øger salg med 20 procent

File photo of Lockheed Martin'

Pentagons vigtigste våbenleverandør, der også står bag Danmarks nye F-35-fly, har haft massiv fremgang.

Kampflyproducenten Lockheed Martin Corp havde en stigning i salget på 19,4 procent i fjerde kvartal 2016, viser selskabets regnskab tirsdag.

Det skyldes blandt andet større fortjenester på kampflyet F-35 og på Sikorsky-helikoptere.

F-35 er det kampfly, som Danmark også har besluttet at investere milliarder i.

Billede

Amerikanske Lockheed Martin, som er Pentagons vigtigste våbenleverandør, siger, at den venter en stigning i salget på mellem 4,6 og 7,1 procent i 2017. Tidligere var prognosen på omkring 7 procent.

Lockheed Martins F-35-kampflyprogram er blevet kritiseret af præsident Donald Trump som værende alt for dyrt.

Før sin tiltrædelse skabte Trump tvivl om USA's køb af kampflyene.

- F-35-programmet er ude af kontrol. Milliarder af dollar kan og vil blive sparet på militærindkøb efter 20. januar, skrev Trump på Twitter 12. december.

(FILES)Donald Trump talks to the press after receiving the Ameri

En uge inden sin tiltrædelse holdt Trump et møde med Marillyn Hewson, der er direktør i Lockheed Martin. Her blev prisen drøftet.

Efter mødet lød meldingen, at man er "tæt på en aftale, der vil sænke prisen betydeligt", som Marillyn Hewson udtrykte det over for nyhedsbureauet Reuters.

Lockheed Martins omsætning i årets sidste kvartal endte på 13,8 milliarder dollar - svarende til 95,9 milliarder kroner - og det er en tand mere end ventet blandt analytikerne

Det pæne regnskab kommer på trods af, at Lockheed Martin har leveret færre fly end forventet i 2016.

Det var ventet, at producenten ville levere 53 kampfly, men kun 46 kom ud til kunderne.

02BUSRadarproducenten-Weibe.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen