Berlingske Business

Europæerne mangler kompetencer

11BUSBELGIUM-EU-CANCER-CAUS.jpg
Marianne Thyssen er klar med en plan, der skal opkvalificere den europæiske arbejdsstyrke.?Foto: Laurent Dubrule/EPA

En ny agenda. Europa risikerer at sakke bagud i den globale konkurrence, hvis ikke arbejdsstyrken bliver opkvalificeret. Med et nyt initiativ forsøger EU-Kommissionen at forbedre situationen.

EUs arbejdsmarkedskommissær, bel­gi­ske Ma­rian­ne Thys­sen, har fremlagt en ny plan for, hvad hun tror og håber, bliver starten på en gennemgribende opkvalificering af den europæiske arbejdsstyrke. Overskriften er »New Skills Agen­da for Europe«.

Under finanskrisen mistede Europa fem-ti millioner arbejdspladser. En stor del af dem var inden for produktion, og de kommer ikke igen. 70 millioner europæere mangler i dag grundlæggende tal- og skrivefærdigheder plus digitale færdigheder. Det er den udfordring, EU-Kommissionen nu søger at adressere. Målet er at styrke beskæftigelse, konkurrenceevne og vækst.

IT Expert

»Vi ved, at Europa i dag står over for en kompetencemæssig udfordring. Vi mangler kompetencer, og der er et alarmerende mismatch mellem europæernes basale kompetencer og det, virksomhederne efterspørger. Det kan ikke understreges nok,« siger Marianne Thyssen.

Udviklingen kan læses sort på hvidt. I dag svarer 40 procent af de europæiske arbejdsgivere, at de har svært ved at rekruttere ansatte med tilstrækkelige kompetencer. 41 procent af europæerne i den arbejdsdygtige alder mangler basale digitale færdigheder, viser tal fra EU- Kommissionen.

»Det er spild af talent, og det har vi simpelthen ikke råd til. Vi skal samarbejde på europæisk niveau for at takle de her udfordringer og sikre os, at ingen falder bagud,« siger Marianne Thyssen.

Konkret indeholder planen ti initiativer, der skal give den europæiske arbejdsstyrke en faglig overhaling. De første fire initiativer skal implementeres med det samme, mens de resterende seks skal indføres løbende frem mod slutningen af 2017.

31BUSsvejser-155926.jpg

Blandt tiltagene er en såkaldt kompetence­garanti, der skal hjælpe europæere, der mangler grundlæggende kompetencer med at opnå et minimumsniveau af sproglige, talmæssige og digitale kompetencer.

Derudover skal den europæiske kvali­fi­ka­tionsramme (EQF), der bruges til at sam­men­lig­ne uddannelsesniveau på tværs af lande, revurderes for bedre at kunne udnytte kompetencer på tværs af EU-lande.

Billede

Endelig bliver der indført såkaldte blue prints på sektorniveau, der skal tydeliggøre, hvilke kompetencer de europæiske industrier kommer til at efterspørge fremover.

»Vi er overbevist om, at Europas fremtidige velstand afhænger af vores mest værdifulde ressource, vores mennesker. I en hurtigt skiftende global økonomi som den, vi lever i, bliver vores kompetencer vitale for vores vækst,« siger Marianne Thyssen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen