Berlingske Business

Edward Breen overtager roret i kemigigant

Den amerikanske kemigigant Dupont , der i 2011 købte Danisco og blandt andet er konkurrent til de danske selskaber Novozymes og Chr. Hansen, har nu fundet den mand, der skal stå i spidsen for selskabet.

Det bliver Edward Breen, der har været midlertidig administrerende direktør og bestyrelsesformand i koncernen. Nu bliver han det så permanent.

Breen har i otte måneder har titel af "midlertidig" - og den 59-årige nyudnævnte topchef erstatter Ellen Kullman, der går på pension.

Edward Breen kommer fra Tyco, hvor han var i ti år, og hvor hans opgave var at bryde selskabet op i mindre dele og sælge det.

- Breen er højt kvalificeret. Investorerne vil tage godt imod ham, siger Jim Sheehan, analytiker hos SunTrust Robinson Humphrey, til Bloomberg.

Breen har allerede i den mellemliggende periode lagt sig ud med en af koncernens store aktionærer Trian Find Management LP. Trian er den femtestørste aktionær i Dupont - og uenighederne gik netop på en opsplitning af kemigiganten. Men nu har Trian skiftet holdning og har godkendt udnævnelsen.

Ed Have, der er en af stifterne af Trian, sagde til CNBC før udnævnelsen, at Dupont vil mere værd efter en opsplitning, fordi mindre enheder vil få større "fokus", og det vil resulterer i bedre driftsresultater.

- Vi har planer om at dykke ned i detaljen og se på vores omkostningsstruktur og fordelingen af kapital for at sikre, at vi leverer et passende afkast til vores aktionærer, lød det fra Breen mandag, efter udnævnelsen var blevet offentliggjort.

I samme omgang nedjusterede Dupont i forventningerne til årets resultat på grund af svagere landbrugsmarkeder i Brasilien samt den stærke dollar.

En aktie i Dupont steg mandag med 4,1 pct. til 51,28 dollar.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen