Berlingske Business

Dong foretrækker Vestas-møller til stort projekt

Vestas får sin hidtil største ordre i år
Foto:

MHI Vestas, der er et joint venture mellem Vestas og Mitsubishi, kan muligvis være på vej til at vinde en stor ordre i Tyskland.

Det statslige energiselskab Dong har valgt det dansk-japanske selskab som foretrukken leverandør til det tyske havvindmølleprojekt Borkum Riffgrund 2, der har kapacitet på 450 megawatt (MW). Der er dog endnu ikke tale om en fast ordre.

Det oplyser Dong i en pressemeddelelse, og Vestas har efterfølgende bekræftet oplysningerne i en fondsbørsmeddelelse.

Det er MHI Vestas' store V164-8,0 MW-vindmølle, som Dong forklarer som hovedårsag til, at man har foretrukket MHI Vestas.

- Ydeevnen af MHI Vestas Offshore Wind 8,0 MW-vindmøllen var en afgørende faktor for, at vi valgte denne vindmølle som den foretrukne til vores Borkum Riffgrund 2-udviklingsprojekt, siger Samuel Leupold, vicedirektør for Dong Energy Wind Power.

På den anden side af bordet er der ikke overraskende tilfredshed med, at man er blevet valgt som foretrukken leverandør.

dong

- Vi er særligt stolte over, at Dong Energy har fremhævet ydeevnen for V164-8,0-vindmøllen som en afgørende faktor for at vælge Vestas som den foretrukne leverandør til Borkum Riffgrund 2-projektet, siger Jens Tommerup, der er administrerende direktør for MHI Vestas, i en pressemeddelelse.

Dong forventer at underskrive en endelig aftale med MHI Vestas senere på året, men den endelige aftale er afhængig af, at selskabet beslutter at investere i det nordvesttyske projekt 57 kilometer ude i Nordsøen.

Borkum Riffgrund 2-projektet ligger ved siden af Borkum Riffgrund 1-projektet, hvor den sidste havmølle netop er blevet installeret. Det projekt har en kapacitet på 312 MW fordelt på 78 møller.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen