Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

»Det her er ikke bare at sælge noget plastic«

Billede
Fra venstre: Kjeld Kirk Kristiansen , Bali Padda , og den afgående topchef Jørgen Vig Knudstorp. Foto: Nikolai Linares

Det er helt afgørende for Lego, at de oprindelige tanker om Lego-klodsen bliver i virksomheden. Derfor får den afgående topchef, Jørgen Vig Knudstorp, en måske endnu mere central rolle.

Alt ændrede sig, da Steve Jobs og Bill Gates forlod de virksomheder, de skabte. Apple og Microsoft har stået for nye og anderledes produkter, som de i høj grad kan takke stifternes visioner og drømme for.

Både Jobs og Gates blev afløst af deres nummer to, henholdsvis Tim Cook og Steve Ballmer. Cook og Ballmer er og var berømte for helt særlige evner til at drive en virksomhed effektivt og for at få milliarder af kroner til at vælte ind i overskud til aktionærerne.

Billede

Men endnu venter verden på at se Apple og Microsoft skabe produkter på niveau med det, ikonerne Jobs og Gates var med til at finde på.

Danmark har hverken haft en Steve Jobs eller en Bill Gates. Men selv om Jørgen Vig Knudstrup ikke stiftede Lego, kan tankerne alligevel blive ledt hen mod de to amerikanere.

For Knudstorps glæde ved Lego-klodsen og de mange nye ideer, som er kommet op til overfladen i hans 12 år i spidsen for Lego, kan i det små minde om andre visionære ledere. Nu skifter han job efter at have udviklet Lego fra at være en kriseramt og hårdt presset virksomhed til at i dag at være verdens klart største producent af legetøj.

Knudstorp har været leder af Lego i en periode, hvor den gamle klods har udviklet sig ind i den digitale tidsalder, og hvor den ene nye idé efter den anden i dag har ført Lego til tops. Tag f.eks. de ekstremt populære små ninja-figurer, som Lego kalder Ninjago. De fire ninjaer er ikke bare lavet af forstøbt plastic. De er også blevet til film og til computerspil, var i en periode USAs mest populære TV-serie og er senest blevet en del af Legoland.

»Der er en idé med det«

Knudstorp er opmærksom på, at der er en fare for, at medarbejdernes kreative kraft kan forsvinde, når virksomheden får ny chef.

»Stærke brands er afhængig af at have den originale grundlæggers vision. Det her er ikke bare at sælge noget plastic. Der er en idé med det. Vi vil noget, vi er ambitiøse og vil udvikle børn gennem leg. Det kan kun komme fra nogen, som tror på det, og det er ikke noget man kan købe af en konsulent,« siger han.

Billede

Derfor går Jørgen Vig Knudstorp langt fra på pension. Han placerer sig i en konstruktion som arbejdende bestyrelsesformand. Samtidig indskyder selskabet et nyt selskab over Lego, som får navnet Lego Brand Group.

»Min opgave bliver at beskytte brandet, forholde mig til kulturen i virksomheden og forholde mig til, om vores brand stores føles rigtige, lugter på den rette måde, og om de er udformet, som de skal være,« forklarer Jørgen Vig Knudstorp.

Hvorfor kan bestyrelsen ikke løse den opgave?

»En ekstern bestyrelse vil måske ikke være upassioneret, men dog lidt derhen af. De vil spørge, om vi har tænkt det nok igennem, og om hvad risikoen er. Min opgave bliver mere den forretningsudviklende, fordi jeg har passionen for Lego,« siger han.

Bali

Når Jørgen Vig Knudstorp kigger tilbage på de 12 år i spidsen for den verdenskendte virksomhed, glæder han sig især over det potentiale, han har udløst i Lego. Den hastige vækst, som har bragt Lego fra en omsætning på 6,3 milliarder kr. i 2004 til 35,8 milliarder kr. i 2015 kunnet ellers have været en trussel mod, at idéerne kunne flyde frit.

»Jeg er glad for at have en organisation, hvor der er plads og lyst til at prøve noget nyt. Når en virksomhed bliver stor og succesfuld, sætter bureaukratiet ind, initiativet stivner, og folk begynder at følge reglerne. Jeg synes faktisk det er lykkes mig at skabe en virksomhed, der har beholdt energien,« siger han.

Da Knudstorp kom til i 2004, var det første gang, en udefra tog over i den familieejede virksomhed. Kjeld Kirk Kristiansen, der i dag er Lego-familiens overhoved, gik af efter 25 år i spidsen. I dag er Jørgen Vig Knudstorp næsten blevet en del af familien uden at være det.

15BUSHanne-Rasmussen-133042.jpg

»Han er gledet ind i en rolle i forhold til familien, hvor alle – inklusiv næste generation – siger, at ham skal vi simpelt hen beholde så længe, vi overhovedet kan, for han er så vigtig. Han er faktisk som et familiemedlem,« siger Kjeld Kirk Kristiansen, hvis farfar i 1932 grundlagde Lego.

Knudstorp kom til Lego i 2001 og blev tre år senere topchef. Allerede fra begyndelsen var Kirk Kristiansen klar over, at Lego havde fået en usædvanlig medarbejder.

»Han er for det første et helt menneske. Han er både stærk intellektuelt, han kommunikerer stærkt, han er familiemenneske, han er et menneske, der snakker med alle medarbejdere i virksomheden, han er kulturbærer. Han repræsenterer så meget alle de rigtige ting,« lyder det rosende ord fra den i dag 68-årige Kjeld Kirk Kristiansen.

Lego-fonden sidder på 25 pct. af Lego, mens Krik Kristiansen-familiens investeringsselskab, Kirkbi, råder over de resterende 75 pct.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen