Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Derfor er vi faldet for ABB's højspændingskabelforretning

jens due olsen
Jens Due Olsen. Arkivfoto. Foto:

NKT Cables bliver en betydeligt stærkere virksomhed med overtagelsen af ABB's forretning af højspændingskabler. Blandt andet får NKT adgang til en teknologi, som det ikke tidligere har haft adgang til.

Det fastslår bestyrelsesformand for NKT Holding Jens Due Olsen og NKT Cables's administrerende direktør, Michael Hedegaard Lyng, i et interview med Ritzau Finans.

»Vi er først og fremmest faldet for en meget stærk on- og offshorevirksomhed, som er stærk på højspænding, og som giver os en teknologi, som vi vel kalder fremtidens teknologi i det marked, nemlig jævnstrømsteknologien,« siger Jens Due Olsen.

»Og så er vi faldet for et kulturelt "fit" - det er en svensk virksomhed, som passer overordentligt god med vores måde at tænke på, og så er vi også faldet for, at de er rigtigt dygtige til projekter og har en meget stor ordrebog, som vi skal til levere på nu,« tilføjer bestyrelsesformanden.

Ny kabel

Michael Hedegaard Lyng påpeger, at NKT med ABB's DC-teknologi - jævnstrømsteknologi - vil stå godt til at deltage i den udbygning af energi-infrastrukturen i Europa, som ventes over de kommende 10-15 år.

»Den her DC-teknologi er en teknologi, som vi ikke selv har haft, men det er en teknologi, som betyder mere og mere i fremtiden. Det er en teknologi, som har været meget offshore-mæssigt, men nu rykker den på land, og vi har tidligere talt om det her Südlink-projekt i Tyskland, hvor vi har en fabrik, der ligger ideelt, men vi har ikke haft teknologien - det får vi nu fuldt ud,« siger Michael Hedegaard Lyng.

Han forventer, at det er et marked, der over de kommende år vil vokse med 3 til 5 pct. om året, og det er et marked, hvor kun en lille håndfuld spillere kan levere.

»Det er et område, hvor der ikke er så mange kabelproducenter, som kan være med - der er en tre-fire stykker. Vi har ikke været der før, så det er ikke sådan, at vi adderer noget nyt, men vi køber ABB-aktiviteterne, og derved bliver vi så selv en "full-fit"-spiller,« siger Michael Hedegaard Lyng.

Prisen på 5,3 mia. kr. på gældfri basis svarer til en multipel på 9 gange den EBITDA, som selskabet har præsteret de sidste tre år (inklusive den ventede driftsindtjening for 2016, red).

NKT

»Og det er klart, at så forventer vi også nogle synergier på den her akkvisition, og når de er fuldt ud implementeret, så svarer prisen på virksomheden til en multipel på 6,5 gange EBITDA,« forklarer Jens Due Olsen.

Michael Hedegaard Lyng betegner det for en attraktiv pris.

»Det er jo et attraktivt marked. Det er en teknologi, som vi har været opsatte på at få fat i i lang tid, så jeg tror det er en god pris for NKT,« siger han.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen