Berlingske Business

Deadline: Børsnotering til foråret

ferdd
Den nye topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen. Foto:

Han har fået en bunden opgave, den nye topchef i Scandinavian Tobacco Group. Siden sin tiltrædelse for et halvt år siden har Niels Frederiksen arbejdet med at øge evnen til at tjene penge i virksomheden, der er verdens største cigar- og pibetobaksproducent. Det vil de fleste virksomheder gerne. Så hvorfor er det ekstra vigtigt i tobaksklenodiet?

Fordi ejerne bag er langt i planerne om at børsnotere virksomheden. Gerne til foråret næste år. Scandinavian Tobacco Group (STG) ejes af de to danske tobaksfonde Augustinus og C.W. Obel med tilsammen 51 pct. og den svenske tobaksproducent Swedish Match med 49 pct.

I sommer kom det frem, at bestyrelsen har hyret Deutsche Bank og Nordea til at hjælpe sig med en børsnotering af virksomheden. Det kommer efter et langt, langt tilløb, hvor den svenske mindretalsaktionær har søgt efter en køber til både sin ejerandel og til hele virksomheden. Swedish Match var den drivende kraft, da STG i begyndelsen af 2014 hyrede investeringsbanken J.P. Morgan til at hjælpe sig. Børsplanerne trak dog ud, og undervejs søgte J.P. Morgan også blandt kapitalfonde for at finde ud af, om der var interesserede købere til cigarerne.

23BUSPix-forside-Niels.jpg

Men de to danske fonde ønsker ikke at sælge, så et samlet salg var udelukket. Samtidig var de pris­indikationer, som Swedish Match fik ind, ikke lige så høje, som svenskerne havde håbet. De havde drømt om en samlet prissætning over 12 mia. kr., men mulige købere ville kun give otte-ni mia. kr.

Derfor er eneste mulighed at gå efter en børsnotering, som muliggør, at de genstridige danske tobaksfonde kan blive som medejere. Her kommer Niels Frederiksen ind og får en absolut nøglerolle. For J.P. Morgan fik mange tilbagemeldinger i sit salgsarbejde, som gik på, at godt nok kunne STG finde ud af at tjene penge. Men sammenlignet med andre i eksempelvis cigaretindustrien haltede lønsomheden bagefter.

Derfor skal Niels Frederiksen tvinge mere værdi ud af den eksisterende forretning. Det vil bl.a. ske, som han fortæller i hosstående interview, ved at få forbrugeren og nydelsen i produkterne tilbage i centrum, samt ved at få virksomheden til rent faktisk at agere som den globale markedsleder, den er.

Freddie

Men det skal også ske ved et opgør med indgroede vaner i virksomheder, såsom at lagrene skal bugne af tobak for at kunne holde kvalitetsniveauet, hvis tobakshøsten et år slår fejl. Virksomheden har bare aldrig stået i den situation, så måske er der grobund for at slække lidt på kapitalbindingen, som et stor lager medfører, og allerede der frigøre kontanter til gavn for resultatskabelsen i virksomheden.

Da han tiltrådte som afløser for Anders Colding Friis, da denne gik til Pandora i foråret, tænkte mange: Niels hvem? Lykkes hans mission i STG inden børsnoteringen, bliver han en eftertragtet topchef i dansk erhvervsliv.

cigarsinternational

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen