Berlingske Business

Dantax øger bundlinjen på investeringer i aktier

Dantax, der primært producerer og sælger højttalere, har fundet en glimrende biindtægt i form af aktieinvesteringer, som i det skæve tredje kvartal har gjort godt på bundlinjen.

I tredje kvartal af regnskabsåret 2016/17 endte overskuddet efter skat på 6,2 mio. kr. mod et underskud på 0,5 mio. kr. i samme periode året tidligere, fremgår det af tirsdagens regnskab fra Dantax.

Det er dog ikke toplinjen, der har bidraget til væksten, da omsætningen i det seneste tredje kvartal gik tilbage til 30,1 mio. kr. fra 47,6 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

- Den valgte fokusering på high-end-produkter har til stadighed medført nedgang i omsætningen i forhold samme periode sidste år, men forøgelse af indtjeningen, skriver Dantax i regnskabet.

Heri nævner selskabet også sine investeringsaktiviteter. I løbet af det skæve tredje kvartal er der anskaffet børsnoterede aktier for yderligere 5 mio. kr., mens der i perioden gennemsnitligt blev investeret 33 mio. kr.

- Investeringen har i perioden givet et afkast på 3,4 mio. kr. før skat, svarende til 10 pct. i perioden fra 1. juli 2016 til 31. marts 2017, skriver Dantax.

På grund af den positive udvikling opjusterer selskabet sine forventninger til 2016/17, hvor det nu venter et overskud før finansielle poster i niveauet 3,5 mio. kr. efter skat. Tidligere blev der forventet et resultat, som lå 0,5 mio. kr. under den nye forventning.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen