Berlingske Business

Danske rigmænd investerer millioner i solenergi

Solceller kaldes husejernes nye skattehul Solfangeranlæg
Flere danske rigmænd investerer i solenergi. Foto:

Adskillige kendte danske erhvervsfolk skyder til sammen mere end en halv mia. kr. i solparker over dele af Europa. Pengene forvaltes af fonden Nordic Solar Energy, der har tidligere Vestas-chef som formand.

Det skriver dagbladet Børsen.

- Det er gået meget stærkt med at rejse pengene. Siden vi startede, er branchen for solenergi blevet kæmpestor internationalt, men der er faktisk ikke ret mange, der har så meget erfaring med en professionel bestyrelse og investorer. Det har også været grunden til, at vi har kunnet rejse 150 mio. kr. på et halvt år, siger Nikolaj Hoff, der er stifter og administrerende direktør i Nordic Solar Energy, til dagbladet Børsen.

Blandt de kendte investorer er blandt andet Per Thrane fra Thrane & Thrane, kildevandskongen fra Aqua D'or, Allan Feldt, manden bag Color Print, Eigil Bødker Christensen, og Pandoras tidligere salgsdirektør Kenneth Ramstrup.

varmtvandslager

Investeringsfonden, der blev stiftet i 2010, har den tidligere bestyrelsesformand i Vestas Ejvind Sandal som formand og målsætningen er at give de ca. 100 investorer et afkast på over 6 pct. årligt.

For at komme med i Nordic Solar Energy kræver det et indskud på minimum 750.000 kr. Med finansiering fra bankerne giver det fonden mulighed for at investere mere end 500 mio. kr. i solenergi.

I dag ejer Nordic Solar Energy 15 solparker i seks EU-lande. Sidste år producerede de tilsammen 29.000 MW, hvilket svarer til mere end 8000 husstandes årlige elforbrug.

Aaa

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen