Berlingske Business

Danske giganter holder ud i sønderskudte Syrien

04BUSMIDEAST-CRISISSYRIA-15.jpg
Grundfos arbejder tæt sammen med nødhjælpsorganisationer i Syrien og har senest leveret 240 pumper, der skal sikre rent vand til ødelagte områder. Foto: Bassam Khabieh/Reuters

Selv om borgerkrigen i Syrien raser på femte år, holder flere af Danmarks største virksomheder fast i det sønderskudte arabiske land. Både Novo Nordisk, Mærsk og Grundfos har fortsat Syrien på landkortet.

Syrien befinder sig efter mere end fire års borgerkrig på randen af kollaps. Landets infrastruktur, sundhedssystemer og andre bærende samfundsinstitutioner ligger i ruiner. Over 12 millioner syrere er sendt på flugt eller fordrevet i et land, hvor næsten 80.000 mennesker sidste år mistede livet i den ødelæggende borgerkrig.

Trods dystre udsigter i det krigsplagede land er flere store danske virksomheder fortsat til stede i Syrien. Novo Nordisk har været i det arabiske land i over 30 år og har forsøgt at fastholde en tilstedeværelse i Syrien, der nogenlunde svarer til den, der var, før krigen brød ud.

En million syrere har diabetes

»Selv under krige vil der være brug for insulin. Selvfølgelig er der mange forhindringer, når der er krig på et marked, men det kan lade sig gøre. Vi har stadig seks-syv ansatte i Syrien og har fastholdt vores kontor dér. Enkelte ansatte har besluttet sig for at migrere ud af landet, men vi har nogenlunde de samme ansatte, som vi havde, før krigen brød ud,« siger Novo-direktør Mike Doustdar, der er ansvarlig for den danske insulinkæmpes såkaldte International Operations.

Op imod en million syrere lider af diabetes og har svært ved at komme i behandling i et sundhedssystem, der praktisk talt er blevet gennemhullet i samme takt, som borgerkrigen har bredt sig. Virkeligheden i Syrien er den, at børn dør på grund af mangel på læger. Og hospitalspatienter får amputeret både arme og ben, fordi de ikke kan få behandlet deres lidelser.

IMPERIAL-TOBACCO-SPAIN/

Selv om det fortsat ser meget sort ud i Syrien, har Mike Doustdar en urokkelig tro på, at situationen i det arabiske land vil vende.

»Vi mener, at den situation, som Syrien befinder sig i, på et tidspunkt må ændre sig. Hvornår det sker, kan jeg selvfølgelig ikke sige noget om, men vi bevæger os ikke ind og ud af markeder, fordi det bliver ramt af problemer,« siger Mike Doustdar.

Novo Nordisk samarbejder i Syrien typisk med leverandører, som distribuerer selskabets diabetesmidler videre til apoteker eller i visse tilfælde direkte til patienterne. Selskabet sælger også sine produkter til humanitære organisationer eller til FN, der så sørger for at bringe medikamenterne videre ud til landets flygtninge.

Marie Louise Bjerg - Mountain TOP

Novo Nordisks omsætning i Syrien er faldet under borgerkrigens hærgen, men da selskabet ikke opgiver konkrete salgstal for enkelte lande, er det ikke muligt at komme frem til, hvor stort et dyk Novo har oplevet på det syriske marked.

Rent vand til ødelagte områder

Tidligere på året fortalte A.P. Møller-Mærsk til Berlingske Business, hvordan det danske containerrederi ligeledes kæmper på et syrisk marked, hvor fragtmængderne er faldet drastisk. Mærsk er fortsat med at sejle ind i de syriske havne, men kunne berette om store udfordringer med at drive forretning i det uroplagede land.

»Syrien og Libyen er svære operationer for os. Vi fortsætter med at arbejde i landene, selv om markederne ikke er på samme niveau, som før situationen blev forværret i begge lande. Men det er meget kompliceret,« sagde Mærsks landechef for Syrien, Mohammad Shibab, til Berlingske Business.

mærsk

Vi mener, at den situation, som Syrien befinder sig i, på et tidspunkt må ændre sig. Hvornår det sker, kan jeg selvfølgelig ikke sige noget om, men vi bevæger os ikke ind og ud af markeder, fordi det bliver ramt af problemer.

Direktør i Novo Nordisk, Mike Doustdar
DEL CITAT

Også den jyske pumpegigant Grundfos holder ud i Syrien. Selskabet har ikke selv noget kontor i Syrien, men samarbejder med to store distributører, som opererer i det krigsplagede land. Grundfos leverer her primært løsninger til vandforsyning og samarbejder som Novo Nordisk med forskellige humanitære organisationer.

»Sammen med vores distributører og grossister arbejder vi meget tæt sammen med organisationer som eksempelvis Røde Kors og WHO om at levere pumper, så der kan komme rent vand frem til ødelagte områder og ikke mindst de mange flygtninge og internt fordrevne. Senest har vi eksempelvis leveret 240 pumper til Røde Kors. Det handler meget om at få vand frem til de berørte områder i Syrien,« siger Kim Nøhr Skibsted, der er kommunikations­direktør i Grundfos.

Karsten Dybvad

Fra Grundfos’ samarbejdspartnere i Syrien får Kim Nøhr Skibsted jævnligt beretninger om de ekstremt vanskelige markedsforhold.

»Jeg hører fra vores folk i området, at det er svært fremkommeligt. Forholdene ændrer sig hele tiden. Der er ikke som sådan direkte kaotiske tilstande, men det er et marked og et land, der befinder sig i en særdeles svær og uoverskuelig situation,« siger Kim Nøhr Skibsted.

Fra at have en lovende økonomi og være tilholdssted for flygtninge fra andre konflikter regnes Syrien i dag for Mellemøstens største humanitære og økonomiske katastrofe de seneste 25 år. Inden EU suspenderede handlen med syrisk olie i efteråret 2011, producerede landet omkring 380.000 tønder om dagen. I dag ligger tallet i nærheden af 10.000 tønder om dagen. I 2010 eksporterede Syrien varer – herunder olie – for 62,9 milliarder kroner. To år senere lå landets eksport på lidt over en milliard kroner.

SWEDEN ROYAL WEDDING

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen