Berlingske Business
11:25Europæiske aktier falder, mens spansk krise eskalerer

Dansk våbenproducent i fremgang: Satser på Mellemøsten og Asien

jen
Jens Maaløe har stået i spidsen for Terma i 13 år, og den aarhsianske virksomhed har i den periode fået mange store ordrer som modkøb, når Forsvaret har placeret våbenordrer i udlandet. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Den jyske våbenproducent Terma luner sig ved udsigten til at skulle levere for store summer på F-35-projektet. Fremover vil selskabet satse på Mellemøsten og Asien, ligesom man går efter flere civile projekter.

Da det i midten af maj stod klart, at regeringen anbefalede, at Lockheed Martins F-35 skulle afløse de aldrende F-16 kampfly, var administrerende direktør i den aarhusianske producent af rumteknologi og højteknologisk, militært isenkram Terma Jens Maaløe en glad mand.

Til nyhedsbureauet Ritzau fortalte han, at Terma-medarbejderne med dansk vand og citroner i champagneglas havde fejret beslutningen. Vurderingen lød, at man skulle ansætte 200 mand i løbet af få år på virksomhedens fabrik i Grenaa på Djursland.

Her laves 34 dele til kroppen på flyveren, hvor Lystrup-firmaet også laver det såkaldte kompositmateriale til store dele af haleroret. Derudover laver man de strukturer, der holder våben og andet udstyrunder vingerne og den del, der holder flyets maskinkanon.

16BUSterma.MH60.jpg

Med det ventede danske valg af F-35 fortsætter Terma på projektet og skal levere til alle de F-35-fly, der skal laves på verdensplan. Det har været en årelang proces at nå dertil, forklarer administrerende direktør Jens Maaløe. Terma har nemlig været med til at udvikle F-35 flyet siden 2004.

»Vi har investeret vanvittig hårdt i det fly og løbet store risici ved at satse så stort i Grenaa. Og vi har da også puffet lidt til systemet for at få truffet en beslutning, så vi kunne komme videre,« siger han.

De store ordrer på F-35 er med til at give en solid fremgang i virksomheden, der kan melde om en voksende omsætning på 14 procent. Terma omsatte for knap 1,5 milliarder kroner sidste år mod 1,3 milliarder kroner i 2014, fremgår det af 2015-regnskabet, der blev offentliggjort mandag.

boeing

Det er dog også andre projekter end F-35, der trækker op for Lystrup-virksomheden, der henter 92 procent af sin forretning internationalt.

Selskabet har også fået grønt lys fra de tyske luftfartsmyndigheder til en radarløsning, der kan styre de kraftigt lysende advarselslamper på store vindmøller, så lysene kun er tændt, når der er fly i nærheden. Lysene er til gene for naboer til store vindmøller. Der er en tilsvarende godkendelse på vej fra de amerikanske myndigheder og fra de danske.

I det hele taget er virksomheden interesseret i at få flere civile projekter for at sikre, at virksomheden er mindre sårbar, når der er nedgang i investering i militært isenkram.

»Det vil være rart, hvis en del af forretningen var afhængig af det civile marked, imens en anden del var militær. Vi vil gerne have lidt mere gynger og karuseller. Det er ikke helt enkelt, fordi det kræver resourcer og økonomi, men ved at være med på F-35-projektet, får vi flere muskler til at gøre det,« siger Jens Maaløe.

Satser på Asien

Selv om 69 procent af Termas omsætning stadig hentes på forsvarsmarkedet primært USA og Europa, og Terma har åbnet et kontor i Bruxelles for at være tæt på beslutningsprocesserne i NATO og EU, er det især Mellemøsten og Asien, som Terma-topchefen har øjnene rettet mod.

pix-terma

Mange af lande i de områder øger deres forsvarsbudgetter.og investerer i avanceret materiel, hvor Terma mener at kunne gøre sig gældende som leverandør, fortæller Jens Maaløe.

»Det strækker sig fra Sydkorea der af gode grunde føler en trussel nord fra til en række af landene langs det sydkinesiske hav Thailand, Singapore og Indonesien, hvor vi har en række projekter,« siger han.

Blandt andet har man haft held til at få foden inden for hos det indiske forsvar sammen med selskabets partner Tata Advanced Systems Ltd, der er valgt som leverandør af radarsystemer til flåden, hvor der skal leveres til 32 krigsskibe.

28BUSvaekst-inde.jpg

I 2016 regner Jens Maaløe med en vækst på mere end ti procent. Det er især Asien og Mellemøsten, der skal sikre den ambition.

»Det er baseret på en moderat vækst i de gamle markeder, og en noget større vækst i Mellemøsten og Fjernøsten,« siger Jens Maaløe.

Det rummer dog også en risiko for virksomheden at satse på de nye markeder. Det er faktisk øverst på den liste af udfordringer, virksomheden har, forklarer Jens Maaløe.

pix-terma

»Der er tre ting, der kan holde mig vågen om natten. Den ene er, at vi er på vej ind i de her markeder, og det er en risiko, fordi der er mange ting, vi ikke kender. Det er en risiko, og en stor sag for en mellemstor virksomhed som Terma,« siger han.

Nattesøvnen kan også blive forstyrret af, at det er svært at skaffe arbejdskraft, ligesom det forestående valg af kampfly har været en stor spændingsfaktor for Jens Maaløe.Flyelektronik og strukturdele til fly udgør 49 procent af Termas omsætning, radarsystemer, flådesystemer og kommando- og kontrolsystemer udgør 34 procent, rumfart ti procent, mens serviceforretningen tegner sig for syv procent.

SPAIN-UBER/

Terma A/S har hovedsæde i Lystrup ved Aarhus og danske afdelinger i Herlev og Grenaa. Internationalt har Terma selskaber og aktiviteter i Holland, Tyskland, USA, Forenede Arabiske Emirater, England, Singapore, Belgien og et repræsentationskontor i Indien.

Selskabet beskæftiger sammenlagt 1.189 fuldtidsansatte.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen