Berlingske Business

Danmarks rengøringsgigant ramt af valutamodvind

ISS Rengøring - 20160816081824
ISS havde strid valutamodvind i første halvår. Free/Iss

ISS kunne ikke sælge sig fra, at valutakurserne gik selskabet imod i første halvår. Overskuddet steg dog.

Rengøringsgiganten ISS gik frem i første halvår af 2016, men med udsving i valutakurserne blev regnskabet omtrent en nulbon i danske kroner.

Det viser tallene, der netop er offentliggjort.

»Vi fortsatte med at levere end god udvikling i andet kvartal, når det kommer til organisk vækst.«

»Vi har underskrevet nye kontrakter, forlænger eksisterende og har påbegyndt arbejdet hos utallige kunder over hele verden. Det tæller store selskabet i Storbritannien, Skanska og SEB,« skriver administrerende direktør Jeff Gravenhorst i regnskabet.

Jeffer

Mens selskabet kunne notere sig en organisk vækst på et par procent slog det ikke igennem på omsætningen. Den faldt marginalt til 37,1 milliarder kroner i første halvår, hvilket blev vekslet til et resultat på 897 millioner kroner.

»Valutaeffekter mindskede omsætningen med fire procent i første halvår,« skriver ISS.

Det var specielt divisionerne Americas, Asia & Pacific og Northern Europa, der var ramt af valutamodvind, når der skulle veksles til danske kroner.

Modvinden til trods har udviklingen i salget og evnen til at klemme overskud ud af hver tjent kroner fået ISS til at øge sine forventninger til hele året.

Iss

Koncernen, der har 501.839 ansatte, venter nu en organisk vækst på 2,5-4,0 procent, hvilket er en spids højere end tidligere. Driftsresultatet som andel af omsætningen forventes også højere end i 2015.

»Vi forventer, at de makroøkonomiske udfordringer vil fortsætte resten af året. Men vi er stadig overbeviste om, at vi kan fortsætte med at vokse og levere på vores strategiske målsætninger,« skriver Jeff Gravenhorst.

ISS' fortæller, at man endnu ikke har mærket effekterne af Storbritanniens udmelding af EU.

Samtidig forventer ISS ikke større knas, da indtægter og udgifter alle er i britiske pund, og dermed vil opveje hinanden.

Jeff Gravenhorts

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen