Berlingske Business

Danfoss holder vækstskruen i vandet trods valutamodvind

Niels
Niels B. Christiansen, adm. direktør i Danfoss. Foto:

Den sønderjyske industrikoncern Danfoss leverer endnu en gang varen i form af salgsvækst på de lokale markeder og 10 pct. vækst i indtjeningen.

Industrikoncernen Danfoss har succes med sine målrettede vækstinitiativer og har formået at tage markedsandele fra konkurrenterne, men modvind på valutamarkedet tager toppen af omsætningsvæksten.

I årets første ni måneder omsatte den sønderjyske industrivirksomhed for 29,1 mia. kr. Det er beskedne én pct. mere end i samme periode 2015 målt i danske kroner. Men målt i lokal valuta blev væksten på fire pct., hvilket er betydeligt mere end den generelle markedsvækst.

Samtidig voksede indtjeningen (EBIT) med ti pct. til 3,5 mia. kr. Det giver en EBIT-margin på 11,9 pct. mod 10,9 pct. året før.

xx

Salgsvæksten er drevet af en højere bevisthed om mulighederne i energieffektivitet kombineret med en voksende efterspørgsel og øgede lovgivningsmæssige krav om at skabe mere bæredygtige og klimavenlige energisystemer, skriver Danfoss i sit regnskab.

»Vores målrettede arbejde med at løfte væksten, blandt andet gennem investeringer i innovation og vækstmarkeder, betyder, at vi øger vores markedsandele. Samtidig giver vores konstant høje cash flow og stærke indtjeningskraft mulighed for at styrke kerneforretningerne yderligere gennem opkøb og investeringer i nye digitale initiativer,« siger Danfoss topchef Niels B. Christiansen i en kommentar.

Danfoss' frie cashflow før opkøb steg en smule fra 2,3 mia. kr. i de første ni måneder af 2015 til 2,4 mia. kr. i årets første ni måneder.

Aaa

Det skete, selv om Danfoss i løbet af tredje kvartal har købt to virksomheder, Sondex Holding og White Drive Products Inc., med en samlet årlig omsætning på cirka 1,6 mia. kr. Samtidig har Danfoss som en del af sin digitaliseringsstrategi etableret et nyt digitalt udviklingscenter i Berlin.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen