Berlingske Business
10:45Nordea fyrer chef for Corporate Finance

Coloplas-boss: Forventer bedring i sårpleje fremadrettet

Medicoselskabet Coloplast kommer i dag med regnskab for tredje k
Arkivfoto. (Foto: /Scanpix 2017)

Prisreformer i Frankrig og Grækenland tyngede væksten i hud- og sårplejeforretningen for medicoselskabet Coloplast i tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/2017, men der er tegn på bedring.

Prisreformer i Frankrig og Grækenland tyngede væksten i hud- og sårplejeforretningen for medicoselskabet Coloplast i tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/2017, men der er tegn på bedring.

Det fortæller selskabets administrerende direktør, Lars Ramussen, i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal onsdag ved middagstid.

»Vi forventer, at sårpleje bedrer sig i det kvartal, der er nu, for der var en meget kraftig effekt i Frankrig og Grækenland i tredje kvartal, så det forventer vi ikke bliver det samme niveau i de kommende kvartaler, «siger han til Ritzau Finans.

Omsætningen i divisionen landede på 510 mio. kr. mod analytikerforventningen om en omsætning på 536 mio. kr. I tredje kvartal af 2015/16 omsatte hud- og sårplejeforretningen for 506 mio. kr.

Medicoselskabet Coloplast kommer i dag med regnskab for tredje k

Dermed leverede forretningsområdet en organisk vækst på bare 1 pct. Til sammenligning havde analytikerne ventet en organisk vækst på 6,5 pct., viser estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

»Vi har et svagt kvartal på sårpleje, og det er især på grund af de her prisreformer i Frankrig og Grækenland. Faktisk ville vores vækst i kvartalet være 6 procentpoint højere uden reformerne. Vi er meget store på sårpleje, og derfor rammer det relativt stærkt, «siger Lars Rasmussen.

Den administrerende direktør fortæller, at en stor prisreform i Grækenland betød, at Coloplast måtte skifte produktporteføljen i landet for at møde de nye priser.

»I forrige kvartal solgte vi de nye produkter ind, og der fik vi en overnormal vækst, og i det her kvartal køber vi de produkter, der udgår, tilbage. Det er regnskabsteknisk, men det giver en dobbelteffekt. Vi forventer ikke, at det skal have en effekt i de kommende kvartaler, «siger Lars Rasmussen.

Coloplast

VINDER MARKEDSANDELE

I tredje kvartal landede Coloplast en samlet organisk vækst på 8 pct. Tallet skuffede en smule i forhold til konsensus blandt analytikerne, der lød på 8,3 pct. vækst, men det var en fremgang fra 6 pct. i første halvår.

Ifølge Lars Rasmussen var det forventet allerede før regnskabsårets start, at anden halvdel af året ville udvikle sig bedre end den første.

»En vækst på 8 pct. i tredje kvartal havde vi også regnet med. Vi havde nogle lagerkorrektioner, som vi jo havde sagt, før vi startede året. Så vi regnede med, at året ville være lidt bedre i anden halvdel end i første.«

»Man skal huske, at markedet vokser 4-5 pct., så vi fortsætter med at tage markedsandele, og det kan jeg kun være tilfreds med, «siger topchefen.

CYBER-ATTACK/MAERSK

I både Coloplast næststørste forretningsområde, Kontinens, og i Urologi-divisionen var væksten højere, end analytikerne havde forventet, i tredje kvartal. Det skyldtes blandt andet nye produktlanceringer, mens sidstnævnte forretningsområde også nød godt af, at en konkurrent gik ud af markedet for nogle år siden.

»Derfor er der også nogle markedsandele, som stadig bliver fordelt mellem de forskellige aktører, som stadig er tilbage,« siger Lars Rasmussen.

I tredje kvartal kom medicoselskabets største forretningsområde, Stomi, ud med en organisk vækst på 7 pct., hvilket var under analytikerforventningen på 11 pct. I regnskabet fremgår det, at markedet i Holland mistede momentum i perioden, og det skyldes blandt andet udfordringer hos en af selskabets store kunder.

»Vi har en meget stor kunde, der har haft problemer med deres systemer, og derfor har de ikke haft overblik over, hvor meget de har købt. De har købt for meget af os sidste år, og det skal vi have justeret fra nu,« siger Lars Rasmussen.

19BUSLars-Rasmussen-141420.jpg

Coloplast fastholdt sine forventninger i lokale valutaer i forbindelse med dagens regnskab, men nedjusterede på grund af modvind til blandt andet den amerikanske dollar og det britiske pund forventningerne i danske kroner.

Salgsvæksten opgjort i danske kr. ventes nu at blive på cirka 6 pct. mod tidligere ventet 7-8 pct. EBIT-marginen før særlige poster forventes nu at lande på ca. 32 pct. mod tidligere ca. 33 pct. i danske kr.

Forventningerne i lokale valutaer lyder fortsat på en salgsvækst 7-8 pct. og en EBIT-margin på 33-34 pct.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen