Berlingske Business

Cigarkæmpe strammer finansielle mål på vej mod børsen

tobacco
Topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen. Foto:

Verdens største cigarproducent, Scandinavian Tobacco Group, er i gang med gøre sig lækker for aktiemarkedet. Strammer egen målsætning til indtjening og vækst som del af børsplaner.

Giv dem hvad de vil have.

Det kunne være motivet for de nye finansielle mål, som Scandinavian Tobacco Group nu offentliggør. For cigarproducentens fokus på højere indtjening, effektivitet og bedre cashflow plejer at væree noget, der får de profesionelle investorers opmærksomhed. Og det er ikke uvæsentligt på et tidspunkt, hvor Scandinavian Tobacco Group diskret arbejder hen mod en børsintroduktion, som ventes at ske i foråret 2016.

23BUSPix-forside-Niels.jpg

Det er første gang, at Scandinavian Tobacco Group, som er verdens største cigarproducent, offentliggør konkrete finansielle mål. Nu stikker selskabet så næsen frem og lover, at det de næste tre-fem år vil præstere en lønsomhed på mindst 20 pct. (målt sojm ebitda-margin), årlige organiske vækstrater, eksklusive valutaeffekter, i niveauet 1-3 pct. for nettoomsætningen og 3-5 pct. på justeret ebitda hvilket afspejler igangværende omkostningsbesparelser og effektiviseringstiltag, der er ved at blive implementeret.

Væksten virker ikke ligefrem imponerende, men målsætningen om overhovedet at vokse organisk skal ses i lyset af, at cigar- og pibetobaksmarkederne globalt falder, så derfor skal Scandinavian Tobacco Group tage markedsandele for at kunne holde samme omsætningsniveau og altså tage endnu flere markedsandele for at kunne præstere vækst.

ferdd

»Jeg er meget tilfreds med, at vi har fastlagt nye finansielle forventninger og har den rette ledelsesgruppe og platform på plads til at opfylde dem. Det er vigtigt for vores finansielle performance og for vores dygtige og talentfulde medarbejdere, at vi har en klar retning for vores arbejde,« siger Níels Frederiksen, der er adm. direktør i Scandinavian Tobacco Group.

Han trådte til efter at Anders Colding Friis i foråret stoppede for at blive topchef i smykkekæmpen Pandora. Niels Frederiksen og den vrige ledelse har siden gået tobaksvirksomheden igennem med tættekam for at identificere besparelser og gøre op med en sådan-plejer-vi-at-gøre-kultur.

cigarsinternational

Her har ledelsen identificeret årlige besparelser på 140 mio. kr. når alle spareprogrammer er gennemført. Virksomheden forventer desuden forbedringer i arbejdskapitalen på ca. en halv mia. kr. i den samme periode i forhold til niveauet for arbejdskapital i 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen