Berlingske Business

Chr. Hansens direktørskift åbner dør på klem for salg af farvedivision

TIL BM CHR HANSEN LABORATORIER
Chr. Hansen Holding. Fremstilling af farvestoffer. Foto:

Når Chr. Hansen-topchef Cees De Jong stopper 1. juni og overlader roret til Mauricio Graber, betyder det samtidig nye øjne på selskabets forretningsdivision Natural Colors.

Nogle iagttagere på aktiemarkedet spekulerer i, at det kan betyde overvejelser om et frasalg af forretningsområdet, der står for omkring 20 pct. af salget i Chr. Hansen.

»Der kommer en ny direktør, og det har åbnet for spekulationer om, hvorvidt Chr. Hansen skal blive ved at eje farvedivisionen,« siger aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand.

»Farvedivisionen hører selvfølgelig til i ingrediensverdenen, men det er mere en afart, og der er flere synergier mellem de to andre af Chr. Hansens divisioner.«

»Samtidig er vækstmomentum lidt aftagende, og man har meget store enkeltkunder sammenlignet med de andre to divisioner, og der har også tidligere i historien været talt om, hvorvidt der skal ske noget strategisk med farvedivisionen,« siger han.

Onsdag

Chr. Hansen har onsdag offentliggjort regnskab for andet kvartal, hvor væksten i farvedivisionen var på 4 pct., hvilket var lavere end ventet, og på den efterfølgende telekonference spurgte Carnegie-analytikeren Lars Topholm, om selskabet er den rette ejer af farvedivisionen.

Til det svarede topchef Cees De Jong, at den nye topchef selv må tage stilling til det spørgsmål.

»Mauricio har en baggrund inden for smagsstoffer, og - som de fleste af jer ved - smagsstoffer og farver er tæt relateret - og han vil med sikkerhed kigge på forretningen.«

Chr. Hansen

»Og jeg synes, at I skal vente, til han er kommet på plads, for at se hvad han vil med forretningen,« sagde Cees De Jong på telekonferencen.

Den afgående topchef påpegede samtidig, at Chr. Hansens farvedivision har leveret et afkast af den investerede kapital på 30 pct.

»Jeg mener ikke, at et afkast på 30 pct. er så dårligt,« sagde han på telekonferencen.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

Spekulationerne om et salg af farvedivisionen er også blevet aktuelle af, at det schweiziske farveselskab Givaudan, som Chr. Hansens nye topchef kommer fra, i slutningen af marts købte en stor bid af franske Naturex for 1,6 mia. dollar.

Prisen svarede ifølge branchemediet Foodnavigator til en multipel på 22 gange driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger, EBITDA, hvilket flere analytikere betegnede som højt.

»Der er foretaget handler ude i markedet, så man kender multiplerne, og når der kommer en ny topchef, så bliver der kastet nogle bolde op i luften, og her er farvedivisionen den mest sandsynlige bold, selv om der nok ikke er udsigt til en stor revolution i Chr. Hansen, som er en meget veldrevet virksomhed,« siger Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand.

mau

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen