Berlingske Business
14:36Storstrømsbro: Politikere kræver tjek af italienske brobyggere

Chr. Hansens bakteriesats vokser hurtigere end ventet

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli
Arkivfoto: Chr. Hansens fabrik i Avedøre. Foto:

Chr. Hansens erfaring med at dyrke bakterier i stor skala har vist sig attraktivt for selskaber, der forsker i, hvordan man kan bruge levende bakterier til medicin.

Chr. Hansen vil ikke selv være en medicinalspiller men holde sig til at udvikle og dyrke bakterierne. Derfor har strategien været at indgå partnerskaber om arbejdet med menneskelige mikrobiom - altså kroppens tusindvis af mikroorganismer - og de partnerskaber er længere fremme end ventet, siger chef for sundhedsdivisionen Health & Nutrition, Christian Barker.

»Det har overrasket os, hvor hurtigt store farmaceutiske virksomheder og også biotek-startups er begyndt at køre fase-2 og fase-3 forsøg med terapeutiske produkter. Så den kommercielle efterspørgsel efter samarbejdspartnere har materialiseret sig hurtigere, end vi havde troet for to år siden«, siger Christian Barker.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

Kan bidrage med produktion i stor skala

Chr. Hansen, der i årevis har dyrket eksempelvis kulturer til yoghurt og ost og også producerer kosttilskud, kommer blandt andet ind i billedet, når levende bakterier skal fra petriskålen og ind i en større produktion, forklarer han.

»Når virksomhederne skal ud at teste produkter i kliniske forsøg på mennesker, så er de nødt til at arbejde med en partner, der kan finde ud af at tage de her bakterier og lave dem til produkter, der er dokumenterede og kvalitetssikrede nok, til at man kan bruge dem i menneskelige forsøg og på sigt også kan bruge dem kommercielt. Og det er der vi kommer ind«, siger Christian Barker.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

Når det ikke handler om farmaceutiske produkter men kosttilskud, er Chr. Hansen dog selv i gang med at udvikle næste generation af produkter, der er baseret på "dybere forståelse af de menneskelige mikrobionom", siger han.

Topchef Cees de Jong sagde på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag, at Chr. Hansen har en gylden mulighed for at blive en "true first" på området.

»Over tid er vi blevet nummer et i forhold til biologiske ingredienser til mejeriindustrien, vi er siden hen blevet nummer et til probiotika til kosttilskud, og det er så sandelig også vores ambition, at vi inden for det her område via samarbejde får en førerposition«, istemmer Christian Barker.

cees

Vil øge investeringerne

Men ét er ambitionen om at blive nummer et, noget andet er indtjeningen og udgifterne forbundet med satsningen. Indtil videre bliver der investeret i området - sidste år lå investeringerne på samlet 5-7 mio. for projekter både inden for det menneskelige mikrobiom samt inden for plantebeskyttelse.

Investeringerne vil blive yderligere forøget i 2015/16, og indtjeningsmæssigt bliver området set som "mulighed".

Chr. Hansen

»Det er alt for tidligt for os at komme med konkrete tal på vores forventninger. Men det, vi kan sige, er, at vi på en meget lille skala begynder at få lidt omsætning fra næste år fra partnerskaber. Men der går i hvert fald tre-fem år, måske også længere, før det bliver signifikant for os. Der er lange tidshorisonter og høj usikkerhed«, fastslår Christian Barker.

Også fødevareselskaber investerer i området med mikrobiotika. Det gælder eksempelvis Nestlé, der udvikler nye fødevareprodukter, der lægger sig et sted mellem medicin og mad.

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen