Berlingske Business

Chr. Hansen-topchef: Vi har leveret på strategien

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli
Chr. Hansen venter en driftsmargin - EBIT-margin - der bliver forbedret over perioden sammenlignet med 2012/13, hvor den var på 27,1 pct. Topchefen vil ikke komme et tal nærmere, men henviser til, at han tidligere har nævnt omkring 0,2 pct. højere i gennemsnit per år. Arkivfoto. Foto:

En gennemgang viser, at Chr. Hansen har leveret på stort set alle parametre af strategien Nature's No. 1., siger topchef Cees de Jong på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

- Samlet set har vi leveret på langt størstedelen af parametrene. Når jeg ser på begge mikrobielle forretninger (Food Cultures & Enzymes og Health & Nutrition, red.), har vi gjort det godt med hensyn til organisk vækst og marginudvidelse, så det kan jeg kun være tilfreds med, siger Cees de Jong, der dog ikke er lige så tilfreds med udviklingen i marginen for divisionen Natural Colors.

Selskabet har i forbindelse med gennemgangen været i stand til at indsnævre den langsigtede målsætning om en årlig organisk omsætningsvækst til 8-10 pct. fra 7-10 pct. Selskabet har leveret i den høje ende af det spektrum, men den justerede forventning er ikke konservativ, selvom selskabet de senere år har leveret i den høje ende og sågar højere.

cees

- Vi ser fem år frem, og det her ser ud til at være det rigtige tal, fastslår Cees de Jong over for Ritzau Finans.

- Vi føler os meget sikre på, at vi kan levere 8-10 pct. vækst. Men det er ikke "kun" 8-10 pct. Hvis man ser på andre selskaber inden for mad, smag og ingredienser, så slår vores vækst stort set dem alle, fortsætter han.

VENTER FORBEDRET EBIT-MARGIN

Chr. Hansen venter en driftsmargin - EBIT-margin - der bliver forbedret over perioden sammenlignet med 2012/13, hvor den var på 27,1 pct. Topchefen vil ikke komme et tal nærmere, men henviser til, at han tidligere har nævnt omkring 0,2 pct. højere i gennemsnit per år.

- Det kan måske blive deromkring, men jeg giver ikke specifikke tal, for det kommer også an på markedsudviklingen. Det kan være forskelligt fra år til år, og nu er landbrugskunder eksempelvis under pres, siger han.

Chr. Hansen

Chr. Hansen præsenterede Nature's No. 1 tilbage i 2013. Den har seks overordnede temaer, hvoraf tre er mærket på de forskellige forretningsområder, og tre er mærket på gruppen generelt.

For Food Cultures & Enzymes gælder det om at få udnyttet potentialet fuld ud, mens Health & Nutrition skal udvikle platformen for mikrobielle løsninger. Her står det på kapitalmarkedsdagen klart, at begge afdelinger leverer. Sidstnævnte er sågar længere fremme med de mikrobielle løsninger, end det var ventet tilbage i 2013, fortæller Cees de Jong.

COLORS HALTER EFTER

Til gengæld kniber det med at leve op til målsætningen om at skabe yderligere værdi i divisionen Natural Colors, hvor EBIT-marginen landede på 8,3 pct. i 2014/15.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

- Jeg er ikke tilfreds med marginerne i Colors. De skal være midt i titallet - omkring 15 pct. Vi er på vej tilbage, og i det seneste kvartal var EBIT-marginen 12 pct., påpeger topchefen, der forklarer en del af marginpresset med opretningen af en separat Colors-division.

De øvrige punkter i strategien handler om at styrke positionen i udviklingsmarkeder - særligt i Asien - skabe forandring i innovation og skabe drivkraft for vækst.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen