Berlingske Business

Chr. Hansen-topchef: Forsøger at få bekostelig told omgjort i USA

Chr. Hansen
»De amerikanske toldmyndigheder har informeret os om, at de mener, at vi skal betale en øget toldafgift fra 0 til 6,4 pct. for nogle af de produkter, som vi importerer ind i USA,« fortæller topchefen i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for andet kvartal. (Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix 2013) Foto:

I Chr. Hansens ellers positivt overraskende regnskab for andet kvartal trækker særlige poster bundlinjen en anelse ned i forhold til forventningerne, og det skyldes blandt andet om en udgift til told i USA på sundhedsprodukter.

Chr. Hansen arbejder på at få den amerikanske toldbeslutningen omgjort, fortæller selskabets topchef Cees de Jong.

»De amerikanske toldmyndigheder har informeret os om, at de mener, at vi skal betale en øget toldafgift fra 0 til 6,4 pct. for nogle af de produkter, som vi importerer ind i USA,« fortæller topchefen i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for andet kvartal.

folketingsvalg2015

»I EBIT-linjen for Health & Nutrition har vi kørt mindre end omkring en mio. euro, der handler om det første halvår i år, og omkring 4 mio. euro er kørt under særlige poster. Det drejer sig om tidligere år,« siger Cees de Jong.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

Den øgede told er hovedårsagen til af driftsmarginen faldt i Health & Nutrition til 32,5 pct. mod 35,9 pct. i samme kvartal året før, fortæller selskabet i regnskabet.

»Vi har naturligvis taget skridt til at beskytte os fra yderligere udgifter, og vi er i dialog med myndighederne. Vi mener, at beslutningen bør omgøres,« fastslår den administrerende direktør.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

De særlige poster lå samlet på 7 mio. euro i kvartalet. Overskuddet landede på 37,7 mio. euro mod en analytikerforventning om 40,9 mio. euro ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates. Nettoresultatet var på 35,5 pct. i det tilsvarende kvartal for et år siden.

chr. hansen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen