Berlingske Business

Chr. Hansen-konkurrent fastholder syn på 2017 og slår forventninger

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Chr. Hansen-konkurrenten EBITDA, fra Holland, fastholder deres positive syn på 2017. Og overrasket positivt. Foto:

Det hollandske ingrediens-selskab DSM, der er konkurrent til danske Chr. Hansen, fastholder sit positive syn på 2017 om en høj encifret vækst i driftsresultatet (EBITDA). Det oplyser selskabet i forbindelse med regnskabet for første kvartal 2017.

I kvartalet landede EBITDA på 334 mio. euro svarende til 2,5 mia. kr. mod 271 mio. euro i første kvartal 2016.

Det justerede driftsresultatet endte på 345 mio. euro mod analytikernes ventede 329,6 mio. euro ifølge et estimat fra Bloomberg News. Og det var faktisk højere end selv den mest positive analytiker havde satset på, da buddene lå indenfor rammen 316-341 mio. euro.

Selskabet havde i årets første kvartal en omsætning på 2,16 mia. euro - over 16 mia. kr. - mod ventede 2,05 mia. euro ifølge Bloomberg.

Chr hansen

Selv skriver DSM i regnskabet, at første kvartal var meget stærkt med en vækst i salget på 13 pct.

- Overskuddet steg med 75 pct. til 149 mio. euro, oplyser selskabet.

Mere end to tredjedele af omsætningen kommer fra forretningsdivisionen, Nutrition, med en omsætning på 1,4 mia. euro, mens resten kommer fra divisionen Material, der nåede op på et salg på 700 mio. euro.

- Begge forretninger opnåede stærk vækst i volumen over niveauet i markedet generelt, siger Feike Sijbesma, der er administrerende direktør og formand for bestyrelsen i DSM.

/ritzau/FINANS

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen