Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Chemometec-topchef: Kina er fortsat en udfordring

Direktør
Salget stormer frem i USA og Europa for virksomheden Chemometec, der havde en tocifret omsætningsvækst i tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2015/16. Foto:

Salget stormer frem i USA og Europa for virksomheden Chemometec, der havde en tocifret omsætningsvækst i tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2015/16.

Uden for de to markeder gik omsætningen dog tilbage med 22 pct., hvilket særligt var drevet af et faldende salg i Kina. Det skyldes primært, at virksomheden, der producerer instrumenter til celletælling, har solgt færre mælkeanalyseprodukter til det kinesiske marked i kvartalet - et salg, der ofte kommer i bølger.

Den store opmærksomhed på de to fremadstormende markeder bærer dog også en del af skylden, fortæller Chemometecs administrerende direktør, Michael Eising.

»Der er ingen tvivl om, at det har noget at gøre med, at vores fokus er på USA og Europa, som vi bruger meget energi og krudt på. Det har vi valgt, fordi vi kan se, at tingene virkelig lykkes på de markeder,« siger han til Ritzau Finans.

Chemometec.

»Det er ikke sådan, at vi ikke analyserer og vurderer, hvad vi kan gøre med Kina. Vi har fået nye og flere distributører ombord, og det tager lidt tid, før det kommer op i omdrejninger,« fortsætter han.

I Beijing og Shanghai er der tilknyttet distributører, der skal agere frontløbere for den Allerød-baserede virksomhed på det kinesiske marked og i Fjernøsten generelt. Lige nu arbejdes der derfor på at få oplært de nye distributører i, hvordan produkterne sælges bedst.

Chemometec

»Vi gør alt, hvad vi kan for at lære dem op og fortælle vores succeshistorier fra andre kunder, så de får en forståelse for, hvordan produkterne skal sælges. Men det er jo ikke os selv, der trækker i trådene. Vi kan bare påvirke og hjælpe alt, hvad vi kan,« siger Michael Eising.

I USA og Europa har selskabet haft stor succes med at ansætte direkte sælgere på de forskellige markeder. Det er endnu ikke sket i Kina, men direktøren vil ikke afvise, at det kan blive tilfældet på længere sigt.

I Europa voksede forbrugervaresalget med 45 pct. i kvartalet, mens instrumentsalget steg med 39 pct. i USA og 35 pct. i Europa. Sammen med det faldende salg uden for de to markeder endte den samlede omsætning på 21,6 mio. kr. mod 17,7 mio. kr. i den tilsvarende periode af sidste regnskabsår.

cc

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen